ADA APA DENGAN DUA PUSAR DI KEPALA?

Rabu, Januari 08, 2020


Ada apa dengan dua pusar di kepala? |Hi~ Assalamualaikum 

Waduh, waduh ini topiknya panas hangat laris ni. Iya ka? Menjadi ibu bapa, paling tidak gemar bila anak kita ditolak bandingkan. Namun, kebiasaannya kalau pada anak orang tak apa. Haha Lumrah manusia gitu la. 

Masa Izz Najmi 3 bulan atau 4 bulan kalau tak silap Aien, baru terperasan yang anakku memiliki 2 pusar. Terus dalam kepala; APA??? DUA PUSAR?? 

Sendiri tepuk dahi, kawal emosi. Hah, padan muka kau! Itu lah, suka marahkan ama si Fateh atu, kan sudah kena anik pada anakmu. 

Jangan beritahu sesiapa dulu, biar dorang yang perasan. Haha 

Mitos orang dulu-dulu

Tapi sebenarnya, dari membaca sana, membaca sini, kelebihan memiliki dua pusar ini adalah mitos orang tua dulu-dulu yang mengatakan mereka terlebih nakal. Jika seorang anak itu ibarat kain putih, bagaimana dengan dua pusar ini menjadikan mereka nakal daripada kanak-kanak yang lain? Naa, tak logic kan. Aien baca di apps Theasianparents mengatakan bukan masyarakat melayu saja yang percaya hal ini. Bahkan di Vietnam, Filipina, America juga turut mempercayai mitos ini. Bahkan ada cerita yang menarik mengatakan terjadinya pergaduhan antara dua roh untuk memasuki tubuh tersebut. Haha ini lawak. 

Tips untuk kawal anak berpusar dua ini sama seperti anak-anak lain. Bezanya mereka ini memiliki energi yang lebih banyak, ideas yang lebih meluas berbanding anak-anak yang lain. Makanya, Ibu bapa jangan khuatir bila orang kata anak kamu nakal. Kerana Allah takkan berikan pada kamu melainkan kamu mampu. Believe in yourself for teach, handle your kids. Okay? 

Apatah lagi, Ibu bapa la pencorak dan role model untuk anak-anak ini. Jangan risau. Kata mertua Aien. Alhamdulillah dia positif bila Aien kasi tau. Haha Al-maklumlah, itu saja rakan gosip tiap minggu Aien. Berita yang best sekali adalah, anak yang berpusar dua ini ada luck dalam membela ternakan. In shaa Allah. 

Redha itu penting sebagai seorang muslim. Apapun yang terjadi pasti ada hikmah buat kita. Oleh sebab itu, Aien! Be hold against them, be strong for izz najmi. Aduh, dah la anak kedua yang memang terkenal dengan nakalnya. Ibu is pusing~ Haha Dugaan untuk Ibu. Atas dia kakak mungkin dia slow sikit kot. Pujuk diri. PadaMu aku berserah ya Allah. Kuatkan kesabaranku dalam menguruskan anak-anak. Aamiin. 

Hujung tinta, didik la anak-anak sama rata, ajarkan mereka adab-adab dan tatabicara kerana anak-anak zaman milenia takkan pernah sama dengan zaman kita dahulu. 

Till next jurnal, Jaa Nee!



14 ulasan

  1. Unik kurniaan daripada Allah swt.

    BalasPadam
  2. Semuanya atas didikan ibubapa.. Tiada kaitan sgt dgn pusar. Hahah

    BalasPadam
  3. Alolo comel APA 2 pusat. Jgn dilayan Migos org tua

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi tak dapat nak elok mulut orang kan? *tengok sambil makan chips*

      Padam
  4. Ibubapalah yang mencorakkan anak-anak kurniaan Allah, kan :)InsyaAllah berkat didikan ibubapa yang sabar akan lahir anak-anak yang cemerlang di masa hadapan ( pujuk diri sendiri jugak bila anak terlebih nakal :)

    BalasPadam
  5. Tok sah layan mitos tu aien. Yang penting doa yang baik² in shaa Allah, Fiza percaya semuanya akan baik² je.

    BalasPadam
  6. mungkin nakal maksud orang tua dulu tu sebenarnya hyper. Selalu jugak dengar tu and ada la jugak jumpa cousin atau anak kawan mak yang hyper macam ni. Nakal atau tak tu interpretasi masing-masing lah. For me it is more to hyper

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu la kot, kosa kata orang tua tu kan penuh maksud.

      Padam
  7. Anak buah saya masa lahir dah perasan pusar ada dua, semua terus cakap "wahhh ni nakal ni!"

    Even bawak pegi lepak mamak, semua cakap "wah ada dua pusar ye? mesti nakal ni."

    Tapi memang dah nampak dah kenakalan dia and sangatlah hyperactive. However, kami masih tak negative sebab nakal tu memang sifat budak2. Cuma kita as a parents kena pandai pantau and didik mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita tak ada la nak negatif, tapi sebel jugak la bila dgr orang ckp macam tu. =_=

      Padam
  8. Lamanya beeha tak singgah blog ni.

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

© kisah aienienka.