Short Gateaway ke Kota Tinggi

Ahad, September 27, 2020


Short Gateaway ke Kota Tinggi | Sempena Hari Hol Sultan Iskandar khamis lalu, terima kasih Encik Suami bawakkan kami anak beranak percutian pendek ke Kota Tinggi. Dapat juga hirup udara selain daripada kebiasaan. Ke mana kah kita? 

Pantai Tanjung Buloh, Sedili Kechil


Namanya selalu buka media sosial sana sini, tapi benda viral begini pun tak tahu. Ingatkan nak mandi di Tanjung Balau. Alih-alih eh jauh bebeno. Ceruk mana ntah jalan tanpa penghujung. Sampai di suatu kawasan, yang sudah dipenuhi dengan kereta walaupun baru saja jam 1030 pagi. Entah jam berapa gamaknya mereka ni bertolak dari rumah. Kami yang kira seawal 830 pagi pun rasa macam lambat saja. 


Nayla dah termenung tengok air. Sejak dia membesar ni, air tu bukan best friend dia. Rugi betul pergi pantai lawa begini tak mahu mandi. Ibunya pulak tak turun dek kerana beg barang berharga. Adooo, sekali turun untuk ambil Nayla dia dah meraung, alamak! Lawanya air dia. Masya Allah. 


Najmi saja puas main dengan ayahnya. Buat pertama kali Najmi ke pantai, dia tak kekok bermain. Siap pandai mengapungkan diri lahi, kata ayahnya. 

Setelah puas bermain di pantai, maka kami bergerak ke Pekan Kota Tinggi, meneruskan misi mencari makanan. Bila dicari, berkenan dengan satu restoran yang boleh tahan mengancam gambar makanannya. Dicari tak ketemu, bertanya pada orang tempatan. Rupa-rupanya Restoran Haji Daud sudah lama tidak beroperasi semenjak PKP dilaksanakan. Sayang pulak rasanya. Kerana malas hendak berjalan ke tempat lain, kami memilih untuk makan di sebuah kedai makan Indonesia di prebet sebelah terminal bas. 


Aien pilih untuk makan bakso. Dan sesuap dua baru teringat nak amek gambar. Dasar! Kalau menu Encik Suami pulak Nasi putih Pece Lele tidak pulak diambil gambarnya. Bukan mahu sokong karya bini dia ni. Ahaha


Anak-anak join Ibu saja makan bakso. Segelas milo es extra untuk dorang. 

Selesai menjamu selera, kami bergerak ke tempat Kota Tinggi Firefly Park. Satu tarikan baru di Kota Tinggi. Jangan keliru ya kawan-kawan. 

Kota Tinggi Firefly Park - 

carian google


1.9km dari Pekan Kota Tinggi. Jika datang waktu siang sedikit seperti kami ini, sekitar jam 1630 petang, memang seperti tiada apa-apa menarik. Kerana aktiviti bermula selepas maghrib. 

Makanya kami bergerak ke destinasi yang satu lagi. Masih juga bertemakan kunang-kunang, lebih kurang 15 minit ke hadapan lagi. 

Kota Tinggi Firefly Valley Leisure Park 

carian google


3.7km dari pekan Kota Tinggi, masuk jauh ke dalam kebun kelapa sawit. Ikut saja arah yang dibawa oleh gps atau maps. Don't worry anda akan sampai ke destinasi. 

Masih juga sunyi sepi di petang hari. Ya la, siapa nak tengok kunang-kunang di hari terang. Seronoknya KT Firefly VLP ni, mereka menyedikan mini zoo untuk kanak-kanak. Ada kura-kura, arnab, ayam yang pelbagai jenis, burung merpati, kolam ikan, kambing dan angsa. Boleh la buat buang boring sementara menunggu malam. 


Ada jambatan gantung di antara tasik. Jadi kita boleh bagi ikan makan. Teruja anak-anak bila ikan datang serbu. 


Kandang ayam. Macam-macam jenis ayam.
 

Satu lagi kolam ikan di hujung valley. Sebelum ke jeti. 


Masih jugak kolam. Luas la tempat ni. Seronok bawak budak-budak cuci mata, tengok binatang. 


Haa, ayam belanda. Nayla teruja tengok ayam besar. Haha adik dia ikut sorak . 


Arnab dalam rumah besar. Kandang berasingan. Banyak la dorang ni. Ada lebih 20 ekor agaknya. 


Kambing. Anak kambing comel. Yang besar dah tak comel sebab dorang rakus nak makan. Ayahnya saja berani. Anak-anak dah lari takut apatah lagi si Najmi yang selalu acah berani je. Haha


Sungai yang dibawa untuk melihat kunang-kunang di malam hari.   Ada jetinya di sebelah belakang, tapi lupa pulak nak ambil gambar sebab dalam kepala dok merungut sebab dorang pengurusan tak sedia pagar tepi tu. Jadi kita as parents risau bebeno la anak-anak yang aktif suka nak menguji keberanian ni. Fuh, boleh tahan dalam sungainya. 



Ni nah tadi, kura-kura yang bijak. Dia tahu tau kita bawakkan makanan, mengejar ke main. Najmi belajar ayat baru, Campak!  pandai dia sebut. 


Angsa riuh sekampung. Adooi~ bebudak jadi takut. Tapi nasib baik dia duduk dalam pagar je. Saja bagi salam perkenalan. 



Taman permainan di sebelah sudut lain. A bit rusty jugak. Dengan rumput yang siap ada tajam-tajam tu, apakan nama dia. Yang selalu melekat kat seluar tu.  Adoo, pengurusan tak jaga rumput. 


Barisan kandang ayam. Boleh agak la berapa banyak ayamnya. 


Dan harga untuk masuk adalah RM2 seorang. Termasuk kanak-kanak. Dan diberikan bekas makanan ikan & kura-kura serta Arnab & Kambing. Kalau tengok kunang-kunang di sebelah malam RM18 dewasa dan RM12 kanak-kanak terus free masuk mini zoo ni.

Secara keseluruhan dari segi kebersihan dan SOP semuanya okay, cuma rumput dan pagar tepi sungai tu je la. 

Puas jugak pusing-pusing dalam mini zoo ni. Kekurangannya juga untuk kita muslim tempat makan serta solat teda la jugak kalo kamuorang mau pigi petang, sekaligus tengok kunang-kunang. 

Jika punya anak kecil pun ikut petua orang lama, tak payah la dibawa ke mari sehingga lewat malam. Nanti apa-apa jadi susah. Gitu~ bagus kamuorang sediakan payung sebelum hujan k. 

Maka tamat sudah perjalanan kami sebelum encik suami pandu pulang ke pontian. Lain kali boleh repeat lagi. Thanks a lot. :)

5 ulasan

  1. ehh datang sedili ke tu, Om kat sedili ni ><

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaaaaaa.. ritu la OM. Alaaa.. kalo xboleh tengok baby. :)

      Padam
  2. short gateway but seems refreshing :)

    BalasPadam
  3. Kota tinggi banyak tempat best. Teringin nak pergi tapi itulah jauh nau pulak nak kesana.

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

© kisah aienienka.