ADA APA DI WEBTOON?

Jumaat, Oktober 12, 2018
Hai hai Assalamualaikum w.b.t 


Haa~ uolls.. Bila Aien ada mood dan idea nak menulis, memang akan terus menulis je. Hee~ memandangkan anak ni tak bagi Ibu lepas masa dia tido.. So, kita temankan aja. Nasib baik kerja ada sikit lagi tak selesai. Tak apa, take your time untuk relax. Sambil-sambil tu, update la blog yang kadang rancak kadang sendu ni. Haha 


Ada apa pada Webtoon? Do you guys know what is it webtoon? Ever heard of manga? Or perhaps cartoon? or Is it same as Anime? These word sound unfamiliar yet I seem know a little about these term. 

Webtoon vs manga - lebih kurang sama bezanya Manga is word from Japan I think. Webtoon kinda Web- toon. Haaa~ dia macam komik online la gitu. Webtoon ni biasanya famous di Korea Selatan dan sekarang merebak di seluruh dunia. Macam virus pulak kan? Webtoon ni boleh dikategorikan bahan bacaan online yang tak berapa nak ilmiah la. Untuk suka-suka boleh, nama pun komik. Ish~ apa laa.. 

Aien mula mengenali dunia Webtoon ni sejak Aien pakai smartphone samsung. We all knew that Samsung is came from Korea Selatan. So, everything apps inside that smartphone majoriti is apa yang Korea ada walaupun tak semua. Macam LINE. LiNE is kazen mazen Whatsapp dari Korea. Eh~ apa ni bercerita pasal apa pulak dah ni?? *face palm*

So, senang kata sejak tahun 2014 gitu Aien dok follow comic² kat Webtoon ni. Hmm.. Hampir empat tahun gitu. Pada sesiapa yang suka baca comic, boring-boring tu boleh la ngadap sekejap webtoon ni. 


Anda boleh menjumpai Webtoon ni di Google Play Store. Seperti gambar yang tertera. Dalam apps ni ada macam-macam webtoon yang menarik. Depends pada genre anda suka baca. Pilih la dari top reading sampai la ke discover. Biasa kalau discover tu, penulis dia dari negara selain dari Korea. Ada yang best, ada yang cute lukisannya. Ada yang hurm...  😅 dan Itu juga terpulang pada anda. 

Kalau Aien, Aien dah subscribed hampir 20++ webtoon daripada top reading dan juga discover. Biasa la kalau genre Aien ni, fantasi,unique,romantic dan action. 

Moh tengok Top Five Aien dalam webtoon ni. :)


1. True Beauty by Yaongyi
- Comic ni baru lagi. Dalam belas jugak episode dia. Storyline best. As tipikal high school girl want to be pretty so that she can be excuse for bullied. And all she learn about beauty are from Youtube. Naa~ budak² sekarang kan pandai. 😌  Komik ni dikemaskini pada setiap rabu.


2. All time favourite - Super Secret by eon.
- Dengan tagline everyone has their secret, mengisahkan Ryan, jiran sebelah rumah adalah seekor werewolf. Haa~ macamana tu? Komik ni jugak dikemaskini pada setiap rabu.


3. Let's Play by Mongie
-Aien still tak tahu why I read this webtoon. haha Tapi serius lukisan dia cantek! Aien suka sangat. Webtoon ni cerita pasal gamers I think. 😅 Baru berapa episode naa~ nak tengok apa kisah Marshall yang merupakan pengkritik games dan Sam, game creator. Webtoon ni dikemaskini pada setiap Selasa.


4. Age Matters by Enjelicious
- Kisah antara 29 y/o girl yang baru lost her job dan CEO blind date apps LIME, Daniel Yoon. Haa~ age matters right?  Webtoon ni dikemaskini pada setiap Sabtu. Dan ini salah satu webtoon yang Aien jumpa di discover. Sekarang sedang slowly to top reading dalam genre romance. 


5. Last But not least, Unordinary. by Uru-chan. Webtoon ni dah lama dah kot. Bila la nak jumpa ending dia. Bila la si John tu nak tunjuk kuasa di sepenuhnya. Dan petition untuk John stop using hair gel still going. Hurm.. Panjang lagi ni. Jauh lagi perjalanan si John, dalam mengenali kuasanya.  Webtoon ni dikemaskini pada setiap khamis.  




Fuh~ Lima saja yang top reading Aien. Kadang nak baca tu, adeh malasnya. Tapi rasa sayang kalau tertinggal. Kadang Aien saja re-reading balik. Saja. Hee~ okay la. Apa webtoon feveret korang pulak? 

4 ulasan

  1. Kalau yang kena ikut macam ini memang tak mampulah nak follow.. Kalau dah complete, syok nak baca.. Kikiki..
    Nice sharing..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada yang dah complete, tapi semua cerita best2. :)

      Padam
  2. tak pernah lagi cuba webtoon ni. boleh tengok lepas ni. tq for sharing

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba la.. mana tau ada comic yang berkenan. :)

      Padam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤