DRAMA TURKI: Siyah Beyaz Ask (Part 1 Review)

Sabtu, Oktober 23, 2021

 



Tajuk: Siyah Beyaz Ask a.k.a Black and White Love, Price of Passion

Genre: Mafia, Action, Romantic, Life, Drama

Bilangan Episod/Durasi:  32 / 2 jam 15 minit

Pelakon: Ibrahim Cellikol, Birce Akalay, Sinem Unsal, Arzu Gamze Killic, dan lain-lain

Sinopsis: Seorang doktor yang sentiasa bersedia untuk merawat pesakitnya, berjumpa dengan pembunuh berhati beku dengan luka dari masa silamnya. Apa yang terjadi apabila wanita itu menyelamatkan orang ketika lelaki itu membunuhnya? 


MY REVIEW

Lepas balik sekejap ke Asia tempoh hari dengan Mr.Koji di Oh My Boss Aien terus balik ke Istanbul, langsung follow Ferhat dengan Asli Aslan. Pheew~ padan la viral sokmo. 


Berdasarkan sinopsis, simple is tajuk, atau lebih senang, dikembangkan melalui kisah dongeng 'Beauty and The Beast' . Bagaimana Asli Cinar tersangkut dengan Ferhat Aslan yang berhati beku itu. 


Meh, meh tarik kerusi kita bukak meja. 😂 Asli Cinar seorang doktor yang sangat berdedikasi dengan tugasnya sebagai doktor. Malahan beliau sangat baik dengan semua orang. Di hospital beliau terkenal dengan panggilan 'Guardian Angel' bagi kanak-kanak. 

Kesilapannya bermula apabila dia sudi menggantikan rakan sekerja untuk mengikut ambulans ke tempat kejadian. Malangnya tempat kejadian itu, adalah musuh dalam selimut En.Namik Emirhan dan Ferhat Aslan. 

Apabila En.Namik mengetahui Asli Cinar yang dibawak ke rumah musim panas mereka, Ferhat dikehendaki membunuh Asli. Tapi, entah kenapa Ferhat menawarkan perkahwinan dengan Asli apabila mendapat tahu bahawa Asli mempunyai abang, yang bertugas sebagai anggota polis. Cem Cinar pula diberikan tugas oleh peguam pesuruhjaya, Yigit Aslan untuk menyiasat aktiviti En. Namik dan juga abangnya sendiri, Ferhat. 


Boleh hadam tak tu? Allah Allah.. tengok sinopsis macam simple, tapi drama dia. Masyaa Allah. Saling tikam belakang sesama mereka walaupun duduk di dalam sebuah rumah. Sangat dengki mendengki antara satu sama lain. Pokoknya akarnya yang busuk tu, Mrs. Handan. Kakak kepada En.Namik Emirhan ni. 




Dengan anak sendiri pun nak cari gaduh. Tak faham laa. Jap la nak buat mind map untuk korang faham cerita ni. Baru first part dah mereng. Allah Allah. 


anatomy of siyah beyaz ask


Fuh, gigih buat mind map dia. Segala masalah bermula dengan Namik Emirhan mengikut kefahaman Aien yang baru menonton setakat 27 episod ketika entry ni di taip. 

Ketika muda remaja, dia memang dah buat kerja kotor dalam membunuh orang ni. Asal mafia si Namik bey ni tadi. Berhubungan dengan Yeter, tapi memilih tidak untuk berkahwin dengannya. Bahkan Namik menghantar Yeter kepada lelaki lain, iaitu Necdet si barber. Aien tak masukkan dalam mindmap sebab Necdet mati dibunuh oleh orang suruhan Namik untuk mengambil anak lelakinya semula, Ferhat. 


Demi untuk mendapat Ferhat, Namik sanggup suruh budak 12 tahun untuk tembak orang upahan dia tadi. Eh, geram aku! Selepas keluar dari pusat pemulihan, Ferhat duduk bersama Namik menjadi orang kanannya. Ferhat yang berhati beku, tidak pandai respon apa yang orang cakap dengannya. Bahkan seluruh isi Villa kediaman Emirhan takut akan keputusan Ferhat. Tetapi tidak apabila Ferhat membawa pulang Asli Cinar yang seharusnya ditembak mati, untuk dikahwini dengan kadar segera. Allah Allah.. Masa ni geram betul dengan mulut Handan tu. 

Masa tu semua orang macam tak percaya Ferhat jatuh cinta pada seorang doktor yang mempunyai abang seorang polis yang bersekongkol dengan Yigit Aslan untuk jatuhkan Namik. 


Terlalu banyak rahsia dalam drama ni: 

  • Yeter menyembunyikan hakikat bahawa Ferhat anak Namik. Semua orang tak tahu, bahkan bila Asli dapat tahu. Dia tak boleh nak bagitahu ada Ferhat sebab tak nak hancurkan hati Ferhat. 
  • Gulsum skandal dengan Cuneyt lalu melahirkan seorang bayi lelaki dalam boiler room kediamannya mereka dengan bantuan Asli. 
  • Idil lidah bercabang, cuba jatuhkan Yeter daripada terus dapat sokongan Namik dengan mengatakan Yeter cuba bunuh anak dalam kandungan dia, padahal dia dah lama abort baby tu. Eh! 
  • Bila datang Julide, tetiba anak Vildan dengan Cuneyt tu jadi anak Ferhat jugak, pasal Julide dapat tahu yang Vildan lama giler suka kat Ferhat tapi Ferhat buat tak layan je. Dan macam biasa, Ferhat tak bagitau Asli.
  • Julide datang ke villa tu. Buat huru hara acah tahu semua benda, and buat skandal lak dengan Namik. Ish! 

Maksud rahsia tu, sebab asal cerita dia pasal si Namik ni la. Semua sangkut paut dengan dia. Orang luar menyampah dengan dia, bermula dengan Sahin Cingale, orang bawahan dia dulu. Baru keluar dari penjara kalau tak silap. Buat ugutan dengan Namik, nak bunuh sorang demi sorang ahli rumah dia. Bermula dengan Asli. Eh! Namik apa lagi, hah! Silakan. But NO NO NO dari Ferhat bila ada orang nak bunuh isteri dia. 

Maka mulut jahat Mrs. Handan tu pun la, "Ferhat akan ikut bini dia ke mana saja. Tak pernah ada di rumah sekalipun." Padahal, Asli yang selalu ikut Ferhat sebab dia menyampah nak dok rumah tu. Haha 


Bila Namik bagi job kat Ferhat suruh 'selesaikan' urusan Sahin Cingale tu, Cuneyt buat taik. p rakam Ferhat tembak Sahin, pahtu dia bawak pistol tu. Tak berapa ingat, bila Namik suruh Cuneyt 'selesaikan' Asli, dia pigi culik Asli dengan anak buah Ferhat, Ozgur. Last orang suruhan dia berpaling tadah sebab minta dengan Yigit 5M tapi bagi kat mereka setakat 1K je. Hokoloh! Pahtu putar belit la suruh Yigit 'jual' maruah dia demi nak dapatkan 5M tu. Geram! Dengan Namik dan Cuneyt ni. Bila dah selesai, Cem pergi periksa kawasan tempat culik tu kan, sekali dia nampak Cuneyt. Tak pasal-pasal kena tembak. Asli berjaga selamatkan Cem. Datang la pulak watak baru, Julide anak buah Asli ni. Bunuh Cem sebab wasiat arwah mak dia, pisahkan Asli dengan mak dia. Heh! 


Banyak sangat twist dia, sebab ingatkan Ayhan bunuh tau. Haha Dia macam tak puas hati tetiba ayah dia nak sangat tolong Yeter dan anak-anak dia. Sudahnya, Azad baba mati begitu saja dibunuh Namik dan Cuneyt. Heee~ 


Sahin Cingale pun mati begitu setelah dibunuh oleh Ferhat, dalam diam rupa-rupanya orang yang dipercayai Asli, rakan baiknya Ebru anak kepada Sahin Cingale. Allah Allah. Dah la masa tu tengah jauh dari Ferhat sebaab dia kena tahan dalam penjara. Mana maunya. Nasib Yigit dah okay dengan abangnya, dia secara tak sengaja p tembak Ebru sampai mati. Sedih Cem, sebab terlalu percaya Ebru dan sikit lagi dorang nak kawen. Dalam penjara tu la, Ferhat jumpa dengan Azad baba ni. 

.

Letak titik dulu. Sebab belom habis tengok. Nanti dah habis kita sambung part two review. Bila dah banyak sangat watak baru ni, skip-skip dengan nonton dalam kelajuan 1.25x je la. Yang penting Asli dan Ferhat bakal menimang cahaya mata dan dorang tak jadi cerai. Yeay! 

2 ulasan

  1. rasanya ada nampak klip drama ni tapi tak ingat kat mana. nampak macam best juga. nantilah bila sis rajin nak melayan citer turki..haha

    BalasPadam
  2. Hahaha.. Sha yang baca pun pening.. Berselirat betul perjalanan cerita dia..

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤