Movie Review: Monster Hunter

Sabtu, Julai 17, 2021


 

Tajuk: mOnster Hunter (based on game) 

Genre: Fantasy, Action, Violence 

Durasi: 1 jam 43 minit 

Cast: Milla Jovovich, Tony Jaa, Ron Perlman, T.I 

Sinopsis: Ribut pasir yang membawa Lt. Artemis dan krewnya ke satu kawasan asing di mana mereka berhadapan dengan raksasa yang tidak lut dengan kuasa senapang mereka. 


MY REVIEW


Aien jumpa movie ni berdasarkan senarai Top 10 movie/drama di Netflix dan cerita ni berada di tempat pertama. Kata mereka exciting menonton movie ni. So here I am after watched it. 

Lt. Artemis dan unitnya sebenarnya dalam misi mencari satu pasukan lain iaitu team Bravo ynag telah hilang jejak mereka begitu saja. Pada mulanya mereka meragui kehilangan team itu. Namun apabila mereka sendiri berdepan dengan ribut pasir sehingga mereka di bawa ke satu kawasan asing dan bertemu dengan pasukan Bravo yang telah hangus dibakar  dan pasir berada di sekeliling mereka menjadi kaca. 

Baru nak belek-belek member sepasukan tu, tetiba mereka diserang oleh raksasa bawah tanah yang bernama Diabola, (lebih kurang namanya la) Dari 5-6 orang mereka, tinggal Lt.Artemis seorang sahaja yang berjaya melepaskan diri daripada serangan raksasa kedua yang berupa kala jengking. Ikutkan dia jumpa anak buah dia sorang, sayangnya dalam badannya dah penuh dengan telur binatang itu. Jadi dia terpaksa tinggalkan. 

Setelah berjaya keluar dari sarang raksasa tersebut, Lt.Artemis diselamatkan oleh seorang lelaki. Yang pada mulanya ingat Lt.Artemis ni musuh. Aien dok la ingat siapa yek pelakon ni, macam familiar sebab dia langsung tiada dialog. Sekadar aksi yang cukup mantap. Skill pedang yang sangat jaguh. Rupa-rupanya Tony Jaa. 

Dan bermula misi mereka berdua untuk lari ke arah menara langit yang menghasilkan ribut pasir semalam. Dengan syarat pertama bunuh si Diabola, si pemangsa dalam pasir itu. 

Pada mulanya, Lt. Artemis mencadangkan agar Diabola  diboom dengan senjata yang ada di 4x4 milik pasukannya. Namun, Tony (Aien tak tahu nama dia dalam ni) mencadangkan agar Diabola dibunuh dengan racun si kala jengking. Bagaimana? Dengan menjadikan Lt.Artemis umpan sebelum binatang itu dibunuhnya. Gila! 

Dah berjaya dapatkan racun, mereka berdua segera untuk menyasar kepada Diabola. Namun, perjalanan ke Menara Langit tak semudah disangka apabila mereka berdepan dengan seekor lagi raksasa yang kalis api, iaitu Rathoila. (mungkin begitu namanya) 

Di sini Lt.Artemis dan Tony berjumpa semula dengan rakan-rakan sekapal Tony yang dahulunya meninggalkan dirinya demi menyelamatkan kapal mereka. Nasib la jumpa balik. 

Bila mengetahui Lt.Artemis ini bukan dari dunia mereka dan mahu pulang ke dunianya sebenar, Ketua kapal meletakkan syarat bahawa Lt.Artemis harus membantu mereka membunuh Rathoila tadi. 

Tapi, entah kenapa tetiba Lt.Artemis dah berjaya ke dunianya semula dan dijumpai oleh pasukan tentera yang telah lama mencari pasukan beliau, dan kemudiannya diserang oleh Rathoila di dunia sebelah sini pulak. Habis semua pasukan tentera kalah dem kerana raksasa asing. Nasib Lt.Artemis sedar lantas menyegerakan sesi pembunuhan Rathoila. 

Kemudiannya dibantu oleh Tony dan ketuanya. Malang sekali, seluruh pasukan tentera yang datang menyelamatkan Lt.Artemis tadi, mati. Ending movie ni, Lt.Artemis kembali ke dunia Tony untuk membunuh raksasa Rathoila yang lain. 

Macam.... aha dia tak nak sudah balik ke dunia manusia sebenarnya. Gitu la. Macam tergantung jugak ending dia, tapi sebab dari video game kan. Kan bayangkan je la dia masih la excited nak buru raksasa tu. Ahaha 

Rate movie ni memang excited, tapi macam hambar pun ada. Still meletakkan dia di tempat pertama yang ditonton oleh rakyat Malaysia. Nak tengok boleh tengok di Netflix. 


6 ulasan

  1. scary betul cerita ni. baca pun dah rasa terkejut2.

    BalasPadam
  2. wah...berkembang luas betul karier Tony jaa sekarang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aah kan. Tapi tu la .. tak ada dialog. aksi dia tu penting

      Padam
  3. mcm best je aini..boleh tonton ni :)

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.