KOREA DRAMA: Love Alarm Season 2 (2021)

Jumaat, Julai 23, 2021

 


Tajuk: Love Alarm ( Siri kedua) 

Genre: Romance, Youth, Drama 

No of Episode:

Cast: Kim So Hyun, Jung Ga Ram, Song Kang 

Sinopsis: In a world in which an app alerts people if someone in the vicinity likes them, Kim Jojo experiences young love while coping with personal adversities.


MY REVIEW


Selepas Love Alarm Season One  beberapa tahun lepas, lupa pulak nak sambung tengok sehingga la hari ini. Nasib la bilangan episod dengan tak banyak. 


Actually teringat untuk tengok sebab Aien tengok tengok sebahagian dari drama Song Kang di Netflix. So, Yep! Song Kang antara yang Aien follow up drama dia. Dan dia juga merupakan most promising South Korea Actor untuk beberapa tahun ni. Hehe 


Untuk siri kedua Love Alarm kali ni, Song Kang a.k.a watak Hwang Sun Oh jadi watak kedua sebab Kim Jojo telah pasang perisai pada aplikasinya supaya Joalarm dirinya tidak membunyikan penggera cinta sesiapa. 


Macam plot twist pulak sebab ingatkan dia pasang perisai tu sebab nak lari dari kenyataan supaya Sun Oh pergi tinggalkan dia. Al-maklum la Sun Oh anak calon presiden apa kan. Untuk siri kedua ni Jojo telah membuat keputusan untuk stay dengan Hye Yeong, kawan kepada Sun Oh yang juga menyukai dirinya. 

Jojo yang telahpun masuk ke Universiti cuba fokus untuk kehidupan serta percintaannya. Cuba untuk hidup normal daripada memikirkan trauma dirinya. 


Jika korang masih ingat dalam Siri Satu, Jojo merupakan seorang anak yatim piatu apabila kedua ibubapanya pakat bunuh diri di rumah mereka di Pulau Jeju. Oleh kerana itu, Jojo sering merasa dia memang ditakdirkan bersendirian. Selepas putus dengan Sun Oh, Jojo telah membuat sebuah akaun Instagram yang memaparkan lukisan tentang dirinya. Namun telah disalaherti oleh orang lain dan menyangka bahawa lukisannya itu adalah ramalan. Bahkan ada seorang lelaki ni cuba merealisasikan ramalan Jojo tu. Padahal, sebenarnya lukisan tu semua adalah berkisar tentang dirinya. 


Siapa juga masih ingat, pencipta sebenar aplikasi Penggera Cinta ni merupakan rakan sekolah Jojo dan dia juga telah memberikan perisai kepada Jojo. Malangnya dalam siri kedua ni, Chon Duk Gu dikatakan telah mati oleh guru mereka apabila Jojo cuba menjejaki Duk Gu untuk membuka perisainya. 


Boleh dikatakan Jojo ni merupakan ujikaji hidup untuk beta test Penggera Cinta ni. Haha Yela, bila mana orang terlalu obses dengan bunyi deringan aplikasi itu, mereka jadi teruja nak tahu siapa suka mereka bahkan mengharap orang yang mereka suka itu membunyikan kembali penggera cinta mereka. 


Bila Jojo tahu yang Duk Gu telah mati, dia jadi tertanya adakah Brian Chon yang merupakan CEO syarikat JoAlarm tu pembangun sebenar Penggera Cinta? 


Ditanya bagaimana dia harus untuk melepaskan perisainya, Brian Chon cuma mengatakan bahawa semua itu tidak dapat dibetulkan semula. Terdengar pulak si Sun Oh akan perbualan Jojo dengan Brian Chon ni. Dan dia merasakan bahawa JoJo terlalu pentingkan diri dan memakai perisai itu untuk dirinya. 


Sian pulak Aien tengok si Sun Oh ni menagih kasih pada orang yang dah tak sudi. Alahai. Padahal ramai je yang suka kat dia. 


Tujuan Jojo nak melepaskan perisai dia, kerana dia nak bunyikan penggera cinta Hye Yeong yang sekian lama menunggu dirinya. Masa tu Jojo rasa dia dah tak keseorangan sebab Hye Yeong. Yang peliknya tetiba Jojo dapat pesanan ringkas yang memberi dirinya link 'tombak' yang dimahukannya. Dia ingat Brian Chon yang bagi. Rupa-rupanya bukan. Brian Chon pulak ingatkan Jojo bawak lari si mati. 


Dah nak habis, baru la timbul si Duk Gu yang sebenarnya telah terlantar sakit sejak tamat sekolah. Berapa tahun tak sedarkan diri, kemudian terbangun bila dah usia 23 tahun. Kira masa tu la kan. Demi Jojo. Kan masa penghujung siri satu tu muka si Duk Gu pucat je. 


Di putar balik siri satu, Duk Gu ciptakan Penggera Cinta demi mengetahui cinta hatinya menyukai dirinya ataupun tidak. Malangnya cinta pertama Duk Gu bertepuk sebelah tangan apabila sepupu Kim Jojo, tak layan dia. Baginya Duk Gu ni macam tak sepadan dengan dirinya.


Di penghujung episod pun, Duk Gu cipta satu aplikasi baru dan orang pertama yang jadi tester dia adalah orang yang sama , sepupu si Kim Jojo ni. Ntah siapa nama dia. Gul Mi. pemilik e-dagang LovebyMe..


Kot la ada siri seterusnya pun tak tahu la sebab masing-masing punya kisah cinta masih tergantung. Cuma Jojo saja la dah berjaya bersama dengan Hye Yeong yang setia itu.


Kebanyakan peminat drama mengatakan Love Alarm 2 ni macam not worth untuk ditengok sebab ending dia bukan dengan Song Kang tu. Ye la, dari siri satu everyone expecting yang Kim Jojo akan berakhir dengan Sun Oh. Alih-alih dia dengan Hye Yeong pulak. Fans jadi kiciwa la kan. Jadi, untuk korang yang baru nak layan, boleh je tengok sebab dari drama ni belajar la erti sayangi diri terlebih dahulu sebelum kita mengharapkan orang sayang pada kita. :) 



10 ulasan

  1. Tak tengok pulak Kdrama ni Aein. Ending dia macam tak seperti yang diharapkan ye.

    BalasPadam
  2. dah penat tunggu sambungan dia, bila keluar malas pula nak tengok..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu la kan.. Aien simpan dalam my list kat netflix tu yang baru teringat nak tengok. Kalau tak. jangan harap.

      Padam
  3. Patutla rasa macam banyak betul drama Songkang ni lately

    BalasPadam
  4. Yg first punya pun x pernah tengok... Bnyk baca review kata x berapa best, itu yg malas nak tengok hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha Dramanya slow.. Pace dia macam tak berapa nak best.

      Padam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤