CHINESE DRAMA: Dance of The Sky Empire (2020)

Isnin, Julai 26, 2021

 


Tajuk: Dance of The Sky Empire 

Genre: Fantasy, Wu Xia, Comedy

No of Episode: 28 

Cast: Xu Kai, Wu Jiayi, Hankiz Omar, Zhou Jun Chao, Johnny Zhang, Shi Zi Xun

Sinopsis: Drama yang berlatar belakangkan ketika Tang Dynasty di mana kaum manusia melawan Maharaja Naga. Mo Yun Akademi merupakan akademi terbaik masa itu. Namun, rumor mengatakan pelajar daripada akademi itu cuma pemangkin kepada kebangkitan semula Maharaja Naga dan kaum keturunan Kunwu. Keberadaan Lu Xian, manusia Hybrid berdarah Kunwu, Su You Lian, wanita suci dari kaum Kunwu dan Long Wei Er seorang putera menjadi tongak utama drama apabila mereka bertiga terikat dalam sebuah hubungan yang sangat rumit. Bagaimana kesudahan apabila Lu Xian dalam dilema menjadi harapan kaum manusia untuk memusnahkan kaum Kunwu ataupun mengikut kata hatinya membalas dendam demi kematian Ibunya? 

 

SPOILER ALERT! 


Misi menghabiskan koleksi drama Xu Kai! yeay! Haha Jangan marah teman-teman. Begitu jugak drama ni sungguh lawak gais! First episod Aien dah mengekek ketawa. Parah parah! Ingatkan cerita dia kind of boring, but I'm wrong! 



Permulaan drama je nak menunjukkan bahawa Xu Kai prove dia boleh bawak watak apa saja even ekspresi muka dia lebih kurang but, dia memang snarky punya orang. Hee~ berani menidakkan. Watak yang diberikan kepadanya semua notty, young and playful. Belom nak tengok latest historical drama dia yang macam melodrama je. Nampaknya laa. Tu yang belom datang hidayah lagi nak tengok. 


Sorry, teruja pulak cerita dengan u olls~ Lu Xian ni notty sangat. Dia lupa kenangan pahit dia masa kecil. Dijadikan Penjaga Negara dan di larang untuk keluar dari Kota. Mempunyai pengikut atau best friend bernama Bai XiaMeng dan ChangQing. Misi Lu Xian ada dua, buli putera utama dan cubaan untuk keluar kota. Namun, usahanya sia-sia belaka apabila gurunya, Zi Zun sentiasa tahu je niat nakal Lu Xian. 


Untuk first half drama, mengisahkan Lu Xian yang langsung tak nampak kekuatan dia sebagai manusia Hybrid. Dan misi kaum Kunwu untuk melepaskan Maharaja Naga, dengan menghantar gadis suci Su You Lian belajar di Akademi Mo Yun ketika pembukaan semester baru. 


Bertemu la mereka, Lu Xian, Su You Lian, Long Wen Er dan beberapa watak sampingan. Separuh masa pertama ni masih main-main la kiranya. Bagi orang tak boring. Sehingga bila Su You Lian asyik didesak oleh gurunya supaya sentiasa ingat misi utama dia untuk masuk ke dalam Akademi Mo Yun tu. Malangnya, untuk melepasi kawasan larangan termasuk la tempat persembunyian Maharaja Naga dikurung, Su You Lian harus memiliki Lencana Tempat Pertama yang mana sentiasa kemas dalam simpanan Penjaga Negara, Lu Xian. 


Punya nekad Su You Lian nakkan lencana tu sanggup buat apa saja untuk rapat dengan Lu Xian yang perasan yang Su You Lian suka akan dirinya. Haha Kiut sungguh mu nih! 


Sehingga satu ketika, Lu Xian membuat pertaruhan konon untuk memberi lencana tu pada Su You Lian, malangnya disabotaj oleh ayam lakua, eh..  si pencinta sebelah tangan Lu Xian iaitu Cui Piran dan mereka berdua terjatuh dalam tasik dan termasuk alam tersembunyi berwarna merah. Di mana sesiapa masuk ke alam itu, takkan pernah keluar dengan jayanya. .


Masa di alam tersembunyi itu, Lu Xian dan Su You Lian berjumpa dengan Datuk buku Syurga yang rumor mengatakan dia tahu segalanya isi alam. Terasa lama di alam tersembunyi padahal mereka baru hilang sehari semalam di tasik itu.  Sempat Lu Xian dan You Lian kawen, main-main di alam itu sehingga You Lian terbaca hikayatnya di Buku Syurga dan teringat akan misi asalnya. Lantas meminta dengan Lu Xian untuk segera pulang ke alam luar. 


Bestnya Lu Xian ni dalam nakal dia, sungguh pandai ambil hati Datuk Buku Syurga yang pada mulanya mahu makan mereka berdua dek kerana terlalu lama di alam tersembunyi. Terus memujuk hati tua sang datuk untuk melepaskan mereka berdua pergi. Ditukarkan kekuatan ajaibnya, iaitu boleh pulih dengan kadar segera walau apa jua luka yang diperolehnya dengan sebiji manik kaca yang membantu untuk mereka keluar. Sayang sekali, bila Lu Xian dah excited tu kan.. Datuk Buku Syurga terlupa yang manik kaca tu cuma boleh bawa seorang saja keluar. Adooo..  Sedih mat! 


Kemudian, gigih Lu Xian berusaha untuk keluar dari alam tersembunyi walaupun seribu tulang retak, nadi terputus tapi hasratnya tak pernah terkubur. Datuk Buku Syurga pun masih jugak cuba suruh dia keluar. Lu Xian balik semula ke alam tersembunyi dengan luka parah setelah gagal. 


Pulang ke dunia nyata, baru nak umumkan perkahwinannya dengan You Lian, hati Lu Xian dihancur sejuta kali dengan pembohongan gadis suci itu demi keselamatan Lu Xian. Sebab ikutkan guru You Lian suruh gadis itu bunuh saja Lu Xian kerana terlalu banyak menganggu misi utama anak muridnya itu. 


Pahtu konon dia ada skandal dengan putera dari Negara Sha, Yu FengMu yang tak berhenti membantu gadis suci untuk menyelesaikan misinya. Lagi sedih Lu Xian bila mengetahui wanita yang dicintainya itu merupakan dari kaum yang dibencinya sebelum dia mengetahui kebenaran bahawa dirinya juga manusia campuran. 


Lu Xian disedarkan oleh putera Long Wen Er akan kebenaran Su You Lian, identiti sebenarnya dan juga keamanan Negara TianQi. Aien ingat pada mulanya Long Wen er ni jahat tau sebab dia berwajah tegas. Dah la berlakon menjadi putera padahal dia puteri. Macam konpius jap. Rupa-rupanya Lu Xian teringat di alam tersembunyi, Datuk Buku Syurga ada melihat seorang bayi yang mempunyai tanda lahir di sikunya serupa seperti Putera Long Wen er ni tapi dia perempuan. Kantoi la Long Wen er yang sememangnya penat dah menjadi lelaki demi mengambil hati ayahanda yang cuba membuang dirinya dahulu. 


Nasib la kisah cinta tak ada la konflik sangat. Simple je plot drama ni dan senang hati jugak tengok sebab dia ada aksi, komedi, romance serta kekeluargaan dalam satu. Konflik pun tak ada la susah sangat walaupun banyak watak sampingan. 


Ending dia boleh diterima dengan kesejahteraan kaum Kunwu dapat dipulihkan dengan pelepasan Maharaja Naga yang sebenarnya tak jahat pun. Tapi sebab kaum Kunwu memiliki kuasa sakti dan amat digeruni oleh kaum manusia yang bersifat lemah ni. Jika dilihat pada mula pun Kaum Kunwu ni aje asyik kena buli oleh Kaum manusia padahal kaum Kunwu tu dah tak ada kuasa sakti sejak Maharaja Naga dikurung. Lepas tu sibuk nak brain wash para anak muda bahawa Kunwu ni la yang sering mengacau manusia. 


Yang penting siapa pemula ni semua. Tu, Maharaja Tianqi tu yang tamak kuasa sehingga anak perempuan sendiri sanggup nak dibunuh dia. Takut takhta diambil oleh orang lain, takut negara Tianqi ditakluk oleh Kaum Kunwu. Padahal semua tu perasaan dia saja.  Alih-alih yang tikam dari belakang Maharaja sendiri adalah anak tak guna yang disanjung tinggi tu. Nasib jugak Lu Xian suka buli dia dari kecik. Haha Tapi tu pun tak pandai nak matang. 


Kesudahan drama, Su You Lian memilih untuk bersama dengan kekasih hatinya walaupun kuasanya sebagai gadis suci ditarik oleh Maharaja Naga. Dan sesiapa yang ditarik kuasa itu takkan pernah hidup lama. You Lian tetap mencari Lu Xian jugak. Mereka memilih untuk bersama Datuk Buku Syurga di Alam Tersembunyi yang mana semua orang ingat dorang dua menghilangkan diri. 


Masing-masing bersama pasangan sendiri. Zi Zun masih mengelola Akademi Mo Yun dengan bantuan anak-anak muridnya. Maharaja Tianqi diberi rasa kesakitan dan trauma oleh Puteri Long Wen Er. Entah Puteri kot naik takhta sebab Putera dikurung selamanya atas kesalahan memberontak. 

Secara keseluruhan drama ni best jugak! Rate Aien mungkin 8/10 kot. Untuk Lu Xian. Haha  Korang nak tengok jugak, boleh tengok di aplikasi iQiyi .. 


9 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤