Chinese Movie: Soul Snatcher (2020)

Sabtu, Januari 16, 2021


 Title: Soul Snatcher / Spring River Flower Moonlight Night

Genre: Fantasy, Friendship, Adventure, Comedy

Duration: 2 hours 4 minute

Cast: 


Sinopsis: To achieve immortality, fox spirit Bai Shisan disguises as a young man and travels to the human world in search of a divine pill. There he befriends the innocent scholar Wang Zijin whom he later realizes is the key to his transcendence. To keep Wang safe, Bai must bond with him on his road to the imperial examination and fends off threats from mythic creatures and evil spirits.

(Source: IMDb)


~~ Adapted from the novel "Chunjiang Hua Yueye", but the characters and stories are original


SPOILER ALERT!


First time tengok Li Xian berlakon cerita historical macam ni. Tak kenal siapa Li Xian? U olls pernag tengok drama Go Go Squid tak? Meh tengok review dia DI SINI

Ala, yang jadi ketua K Group Han Sheng Yan tu. pujaan ramai gitu. dan bila tengok dia bawak watak gila-gila la jugak dalan movie ni. Lawak giler.

Dalam movie ni dia berlakon jadi seekor fox spirit yang perlu  ke dunia manusia  untuk mencari soul pill untuk dia menjadi immortal. Biasa la cerita fox ni, memang terkenal dengan seekor yang licik dan pandai menipu. Semua ahli dia tak percaya yang dia akan berjaya untuk dapatkan pill tu. 

Tiba di dunia manusia, Bai Shisan ni kenal dengan seorang lelaki Wang Zijin. Tanpa Bai sedari bahawa Zijin ni la yang menyimpan soul pill yang carinya.

Bermacam helah dicipta untuk mendapatkan soul pill tu. Tapi, Wang Zijin ni macam ada pakai pelindung dia daripada di sentuh oleh orang berniat jahat padanya. 

Sehingga satu ketika, demi menyelamatkan Wang Zijin, Bai sanggup mengorbankan nyawanya sendiri. Sebelum sempat dia menikam dirinya sendiri Bai diselamatkan oleh ketua Fox ni tadi lalu membuka hikayat bahawa sebenarnya soul pill yang ada dalam badan Wang Zijin itu sebenarnya ditanam oleh dirinya sendiri yang pernah diselamatkan oleh Zijin. 

Bertambah sedih la Bai Shisan bila mengetahui kebenarannya. Bila dia kembali nak jumpa Zijin tapi apa yanh dijumpainya ada tubuh kaku Zijin yang telah mengeluarkan soul pill tu sendiri dek tertipu dengan guru Bai Shisan. 

Sedihnya dia menyebabkan dia berlawan dengan gurunya sendiri. Tapi entah kenapa dia macam tersedar, bukan ini yang dimahukan setelah menjadi immortal. The Dark Side. Tapi berjaya jugak la dia kalahkan gurunya tu .

The end of story, Bai kembali menjadi sepertinya dirinya dahulu kerana mempertaruhkan segala immortalnya demi menghidupkan Wang Zijin semula. 

Alah  comel betul laa. Demi membalas budi baik Wang Zijin yang telah menyelamatkan dirinya. Tiada la lagi Thirteen Bai. Habis~ 

Moral of story, selicik-licik seekor fox masih ada yang berhati murni seperti Bai Shisan. 


7 ulasan

  1. dah keluar ke cite ni? trailer dia best. baru nak tengok aritu tapi malas nak mencari..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah. ada kat iQiyi. kalau tak pun telegram. @**

      Padam
  2. anak murid mesti kena kuat dari guru , baru la ilmu yg ajar tu betul hehee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha memang dia kuat dari guru dia yang jahat tu.

      Padam
  3. Lama betul movie ni 2jam. cerita best takde hal tengok :)

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤