5 Drama Korea Tentang Ibu Patut Ditonton

Ahad, Mei 14, 2023

 


Satu dunia menyambut Hari Ibu dinobatkan pada hari ini. And di sini Aien nak kongsi,


5 Drama Korea tentang Ibu yang patut korang tengok 


Well, best tu berdasar pendapat masing-masing, tapi Aien suka tengok drama tentang motherhood and wife-hood sejak dah bergelar isteri dan ibu ni kan. Ada banyak sangat drama tentang keibuan dan isteri ni. Cuma just kali ni Aien nak highlight-kan pada korang as reader yang berdedikasi sentiasa mencari perihal review drama ataupun drama terkini. As usual dan juga sebagai ibu ni mana la ada masa nak tonton galak sangat. Bila rasa nak tengok drama baru kita tengok. Pahtu jangan la hoping curent on going drama kecuali dah best sangat baru kita follow on going drama ek. Okay, let's go thru 5 drama Korea best tentang keibuan ni. 

1. The Good Bad Mother 



Macam Aien tulis tadi, melainkan dia best sangat baru kita tonton yang on going seperti yang ni. Tengah bersiaran di Netflix pada setiap hari apa Aien tak follow up sangat, but it's worth to watch. Somehow sebagai Ibu juga, kita menangis sebab ada sesetengah perkara yang kita buat demi kebaikan sang anak, walaupun disalaherti oleh sang anak. Sebagai anak pulak, terlalu kejam ibunya melakukan perkara begitu sehingga menghancurkan zaman kanak-kanak yang indah untuk anak tadi. 

Drama ni ada pro cons dia sebagai ibu dan anak. Kita, ibu dan wanita belajar dari pengalaman. Adakala kita kelihatan lemah, tapi dalam certain situation kita boleh jadi kuat semangat. 


"seperti tangan yang menghayun buaian" 

 

Nampak senang kan. Alah, setakat hayun buaian tu yang memang boleh turun naik. Tapi kau tau kesabaran nak buai anak tu kalau dia tak nak jugak tidur sangat la, phewww~  


Untuk The Good Bad Mother ni, mengisahkan tentang Young Soon membesarkan anak lelakinya menjadi seorang pendakwaraya setelah kematian suaminya yang dianggap bunuh diri. Meanwhile, bila anak dia dah besar dan berjaya ditikam batu pulak. Sampai satu kejadian, anaknya Kang Ho ditimpa kemalangan dan mindanya kembali seperti anak berusia 7 tahun. Peluang untuk Young Soon tebus balik apa yang anak dia tak rasa masa usia itu. 


Malangnya, bila dia gembira dengan kehidupan dan peluang yang diberi, dia diuji untuk menjadi 'The Bad Mother' semula. 


⭐⭐⭐⭐⭐/✨ 

.


2. Angry Mom (2016) 




Drama Angry Mom  ditayangkan pada kecoh isu buli di sekolah walaupun ikutkan memang sentiasa ada saja kan. 
.

Sekalipun macam tak logik la mak boleh masuk sekolah balik, still semangat mak tu nak menjaga anak dia di bangku sekolah daripada dibuli. .

Agak tak relevan la jugak, tapi boleh dilihat daripada sudut positif dia protect anak dia, pahtu walaupun anak dia tak mengaku dia maknya, dia tetap sayang pada anak dia yang seorang itu. 

Kasih ibu sehingga ke syurga, kasih ayah dikenang selamanya. 


Eh pandai je buat quotes sendiri. But, menjadi ibu is not as easy people said. Sebagai ibu di alam serba canggih, otak ko lagi kena kreatif. Anak-anak zaman siber lacked of empathy and more fragile that mulut said. gituu.. 


3. Birthcare Centre (2020)




Bakal menjadi ibu? Ini rujukan bagus untuk korang yang cintakan kerjaya dan menganggap duit boleh selesaikan apa sahaja. Menjadi ibu bukan setakat bunting selama 9 bulan dan kemudian lahirkan anak dan boleh lepas tangan begitu saja? Ahh~ lagi-lagi masyarakat nowadays woman are so judgeful. HAHAA NO OFFENSE.

Kau perempuan, tapi kau judge perempuan lain bila dia tak buat macam apa kau buaat. Tapi jangan diingat, bahwa yang lowest mother pun tetap nak buat yang terbaik untuk anak dia. 
.

Learn. Learn. Learn. Terus belajar dan mengajar kerana kita adalah ibu! 🥰 
.


4. Hi Hi Bye Mama! (2016) 


Dia mati saat melahirkan anaknya. Anak ditunggu sekian lama, akhirnya dijaga oleh waanita lain dipanggil ibu. Dia punya impian untuk diberi peluang menjaga anaknya. Tapi apa kan daya, dia cuma roh yang tertinggal unfinised bisnes di dunia ini. 
.


Rupanya selama ini, anaknya nampak dia. Jangan menidakkan kasih sayang ibu walau apa jua pilihan yang dipilihnya. Ada sebabnya. This emotional drama bawak kita menyelusuri andai tidk punya waktu saat anak-anak membesar. I use to have this question bila beranak rapat dulu. 
.

Kau sibuk beranak, tak fikir diri kau. Habis kalau kau mati siapa nak jaga anak kau? Kau tak sedih ke kalau anak kau tiada mak yang jaga dia? 

.

A bit  harsh perhaps, tapi betul jugak kan? Nak baca review dulu sebelum tinguk, BACA SINI


5. Dr Cha (2023) 




Walaupun ini bukan specificly tentang ibu tapi bagi Aien dia tentang ibu juga la sebab Dr cha itu seorang bercita-cita tingi nak jadi doktor tapi memilih jadi suri rumah menyelesaikan urusan rumah. 
.

Saat anak-anaknya dah besar, dia mengambil peluang mencari dirinya sendiri.. This also on going drama di Netflix dan menjadi penantian para ibu zaman ni. Semangat harus ada. Harus kuat. Harus sabar. Harus segalanya. 
.

Ibu - wanita yang diuji dengan anak dan suami. Dia mencari pahala disamping berkhidmat dengan kedua mereka ini. Dia mungkin akan marah, hilang sabar, akan tertekan tapi ketahui la mereka juga mahu menjadi yang terbaik buat keluarga mereka. 
.
.

Working mom atau stay at home mom! Korang kuat demi diri sendiri. Jika sendiri kalah, tiada siapa yang harus dipersalahkan. Semangat teman! Kamu kuat! Kamu wanita hebat! Ahhh~ gituu! Hugssss 





1 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤