Drama Cina: The Blue Whisper Part Two (2022)

Khamis, Jun 02, 2022

 

drama cinav The blue whisper paart two

Tajuk: You Jia Ji , The Blue Whisper (Adapted from novel) 

Genre: Romance, Fantasy, Wuxia, 

Bil. Episod: 20 episod / 45 minit

Barisan Pelakon: Dilraba Dilmurat, Ren Jia Lun, Xiao Shun Yao, Chirsty Gai, Fan Zhen, Ci Sha

Sinopsis: Ji Yun He is a powerful aand talented demon master living in Demon Vallet. She loathes the deep dark secret that restricts her from exploring the world at her leisure. 


Changyi is  merman who appears in thw Valley courtesy of the cruel Princess Shunde. Her Royal Highness commands Yun He to make the merman speack human words, grow human legs and be loyal. But there is a catch! Yun He must enlist the aid of Lin Hao Qing, her adopted brother and sworn enemy  Keeping company with the merman has Yun He becoming closer to him. In time, she will have to make the fateful chocie between the demon's freedom and her very own. 



Sebelum korang teruskan baca ni, baca dulu bahagian pertama yang Aien dah cerita serba sedikit beberapa hari yang lalu . 


The Blue Whisper Part One (2022)


Untuk bahagian kedua ni bersambung setelah 'pengkhianatan' yang dilakukan oleh Ji Yun He kepada Changyi supaya Changyi terselamat daripada Princess Shun De. Malangnya Chang Yi ni lurus bendul, dia fikir betul-betul si Yun He ni pergunakan dia.


Yun He pulak dipergunakan oleh Princess Shun De sebagai bahan ujikaji sihir kerana kuasa baru yang ada dalam tubuh Yun He yang dimasukkan oleh Ketua WanHua Valley, Lin Chang Lan dan pembantunya, seekor rubah berekor 9. Immortal Master, Ning Qing kagum dengan Ketua Lin yang sanggup buat apa saja untuk matikan sihir Frost Mark pada anggota Wan Hua Valley. Dan yang berjaya survived dengan percubaan Ketua Lin dan pembantunya itu. 


Sementara itu, Chang Yi telah diselamatkan oleh anak murid Immortal Master yang sedar keburukan yang cuba disebarkan oleh ketuanya itu. Bangkit daripada kesukaran, Chang Yi mula membina empayar-nya sendiri. Dia menawan Tanah Besar North Abyss yang kuat dari pelbagai segi. 


Padahal misi pertama Chang Yi adalah selamatkan Ji Yun He daripada Princess Shun De. Dikatakan pada orang lain, dia cuba membalas dendam kepada Yun He atas pengkhianatannya. Hakikatnya, dia nak simpan Yun He agar sentisa di sisinya. 


Percintaan memerlukan pengorbanan, Yun He sentiasa nak buat yang terbaik dengan Chang Yi. Sedih part Yun He berkorban demi WanHua Valley dan juga North Abyss. Bukan bermakna Changyi pun tak berkorban. Aiguu~ bak kata Lou Lou a.k.a Lou JinSang, percintaan ni senang, kenapa kamu berdu rumitkan? 


Di hari mana Chang Yi bersedia lepaskan jasad Yun He, semua orang tengok. Huwaaa~ sedihnyaa.  Aien nangis masa ni. Ingatkan Yun He betul-betul mati. Rupa-rupanya YunHe kan ada dia spirit macam tu. Jadi yang mati itu, spiritnya sebagai Spirit Master tapi spiritnya sebagai rubah menyelamatkan Yun He. Rahsia ini cuma diketahui oleh abang angkatnya, Lin Hao Qing. 


Beberapa tahun, Ah Ji (Yun He) rubah kecil itu membesar dengan ceria. Masih dengan impiannya ingin merantau ke seluruh dunia. Bila diberikan kebebasan. Ada tiga tempat yang dilarang untuk Ah Ji pergi. Malanganya kerana satu hal, Ah Ji dibawa ke North Abssy oleh askar mereka. Tak pasal-pasal aje laa. 


Akhirnya, Ah Ji kembali jugak ke sisi merman dia. Sukanya hati Changyi pabila Ji Yun He sudah kembali. Maka bertarung mereka mengalah Immortal Master dan Princess Shun De. Sekali lagi, Ji YunHe berkorban untuk North Abssy dan seantero dunia agar selamat dari kejahatan Princess Shun De. 


Agak sedikit kecewa dengan penghujung drama ni. Tak berpuas hati pun ada sebab aku nak life Yun He dan ChangYi lepas semuanya dah berakhir. Begitu jugak dengan Sangyu dan Li Shu serta  Kong Ming dan Lou Lou. 


Penghujungnya - Changyi lepaskan tanggungjawab sebagai ketua North Abssy kepada pemilik sebenarnya - Young Master keturunan serigala jadian. Siapa entah nama dia. Sebenarnya sebelum peperangan besar berlaku, ChangYi dan Yun He selamat bernikah dan Changyi sempat beku dek kerana dia berkorbaan membuat pedang daripada hatinya untuk membunuh roh jahat yang merasuk Immortal Master. Kemudian, dapat diselamatkan oleh Heaven Highness dengan buah bodhi dan mengembalikan semua yang Changyi dah hilang dahulunya. 


Kong Ming jadi Immortal Master bagi mengantikan yang sebelum tu dah mati sebab dia hidup kelihatan muda sebab roh jahat yang dikhadamkannya. Dia berkahwin dengan Lou Lou dan masih juga malu-malu. Haha Lou Lou ni santai aje watak dia. Di mana ada dia, di situ ada riang ketawa. 


Happy ending yet macam tak puas. Lama betul Aien tak layan drama cina panjang-panjang ni sejak tahun lalu, beralih kepada drama Turki. Jadi korang nak next drama review tak? 


Komen down below. Ehh~ 





1 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤