Drama Chinese: The Blue Whisper Part One (2022)

Sabtu, Mei 28, 2022

 

Drama China: THE blue whisper
kredit: mydramalist


Tajuk: The Blue Whisper Part One 

Genre: Romance, Drama, Fantasy, 

Bil.Episod: 22

Channel: Youku 

Barisan Pelakon: Dilraba Dilmurat, Ren Jia Lun, Xiao Shun Yao, Fan Zhen, 

Sinopsis: Ji Yun He, a powerful and talented demon living in demon Valley. She loathes the deep dark scret that restrixta her from exploring the world at her leisure.


Changyi is a merman who appears in the Valley, courtesy of the cruel Princess Shunde. Her Royal Highness commands Yun He to make the merman speak human words, grow huma  legs, and be loyal. But there is a catch! Yun He must enlist the aid of Lin Hao Qing, her adopted brothee and sworn enemy. Keeping company the merman has Yun he becoming closer to him. In time, she will have to make the fateful choice between the demon's freedom and her very own. 


ADAPTASI DARI NOVEL - "Yu Jiao Ji" by Jiu Lu Fei Xiang. 




Jika sebelum ni kita tengok drama lakonan Yang Yang dalam : Who Rules the World


Kali ni kita tengok pulak drama lakonan Dilraba Dilmurat selepas mereka berdua berlakon sama dalam drama: You Are My Glory 


Drama bergenre fantasy ni kadang-kadang boleh dilayan la jugak tapi untuk drama kali ni mereka bahagi kepada dua bahagian, mungkin kerana tak nak para penonton khuatir dengan episode yang terlalu panjang. 


Berkisar kan tentang kekuasaan syaitan dan biasa la. Pada episode pertama boleh dilihat bahawa Ji Yun He ingin bebas akan tetapi dilarang oleh seseorang dan bermula hidupnya sebagai Spirit Trainer. Walaupun begitu, kehidupan Yun He seolah diikat dengan WanHua Valley dengan Frost Spell dan menyebabkan dirinya menjadi bahan ujikaji oleh ketua Wan Hua Valley. 

 

Mulanya ingat dia sorang je da Frost Spell tu, rupanya semua mereka di WanHua Valley itu memiliki Frost Spell dan digunakan untuk manipulasi mereka yang tidak akur dengan pihak atasan. Kesian. Tapi bila kena dengan Yun He ni, walaupun dengan Frost Spell pun masih tak dapat nak control sifat semulajadi dia yang suka nak explore tu. Selain daripada tu, Ketua Wanhua Valley tu jadikan Yun He batu loncatan untuk anaknya, Lin Hao Qing untuk tegas dan ruthless supaya layak menjadi ketua. Ikutkan Hao Qing ni sangat berlembut hati sangat lelebih lagi dalam hal Yun He, adik angkatnya. 


Bila Ketua WanHua Valley mati, baru Hao Qing tahu yang sebenarnya bapaknya buat Yun He sebagai eksperimen untuk pecahkan Frost Spell tu. Dan setakat beribu tahun lamanya, cuma Yun He saja yang selamat. 


Selesai kisah Yun He, pertemuan dengan seekor mer-man yang tanpa sengaja menjadi habuan Princess Shun De, dan mereka di WanHua Valley ditugaskan untuk menjinakkan mer-man tersebut. Ketua Valley mengambil kesempatan untuk mempertaruhkan Hao Qing dan Yun He akan tugasan itu demi habuan yang besar. Seperti biasa, Yun He memang terkenal dengan kelebihan pujuk rayu secara tak langsung berjaya pujuk mer-man untuk bersuara. Malangnya mer-man itu terlalu naif dan polos. Bagi Merfolk, cinta tetap satu. 


Akhirnya Yun He sendiri terperangkap dalam permainannya. Tiba hari penyerahan mer-man atau namanya Changyi kepada Princess Shun De Yun He cuba untuk melepaskan Changyi ke kampung halamannya walaupun Changyi telah kehilangan ekornya demi menyelamatkan Yhn He daripada terus didera oleh Ketua Wanhua Valley. 


Untuk bahagian pertama ini cuma persaingan antara Yun He dan Hao Qing dalam membuktikan siapa paling layak mengetuai Wanhua Valley dan perkenalan Yun He dan Changyi. 


Namun, di sebalik kucar-kacir yang dicetuskan oleh Princess Shun De, ada pihak lain yang mengambil kesempatan dan memang berniat untuk melihat kemusnahan dunia di antara empat daratan dan lautan. 


Yun He yang mengetahui hidupnya cuma bahan ujikaji di mana-mana hampir putus asa sehingga Changyi selamatkan dia demi untuk membalas dendam atas penipuan Yun He selama di Wanhua Valley tidak memberi reaksi apapun. Yun He pasrah, apapun kebebasan yang diimpikan takkan pernah dikecapi selamanya. 


-Bahagian dua dah ada, tapi tak ada sari kata. tak pahe deh..  Haha 


next~~ 







2 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤