Mee Basah Lejen Tak jadi

Khamis, Mac 30, 2023

 

Mee Basah Lejen

Allahuma solli ala Sayyidina muhammad

不不 

Sebelum meneruskan menaip, meh aku ketawa dulu la ek. adehh~ Aku punya semangat nak buat Mee Basah Lejen resepi Hamdan Mubarak tu kan, pahtu boleh aku ni kan suka durhaka resepi, pahtu tak laku. 

Dia macam nak sedap, sedap, cuma tak kena tekak orang dalam rumah ni. Aku dah la memang ler tak berapa gemor dengan mee kuning ni, paling tidak pun dia kena basah betul atau begini la kan. Tapi, herannya dia jadi kembang dan kering lepas tu. Hurm..  
.

Resepi Mee Basah Lejen Hamdan Mubarak

Weh, aku tengok dia buat senang aje kan. Periksa bahan-bahan semua ada. Ajum kita masak. Tapi aku kan suka durhaka. Kalau korang nak tengok version Hamdan Mubarak punya < DI SINI >
.

Bahan-bahan Mee Basah Lejen: (hat aku punya) 

1 bungkus mee kuning
1 labu bawang merah
4 ulas bawang putih 
isi ayam 
sayur sawi 
2 sudu makan sos tiram 
2 sudu makan sos cili 
2 sudu makan lada kisar
3 biji telur 
bancuhan tepung jagung
garam dan cukup rasa 


Cara masak: ( tang ni yang aku durhaka) 不不

1. Tumis bawang sehingga naik bau. Pahtu masukkan lada kisar. Biarkan dia pecah minyak. 

2. masakkan isi ayam, biarkan goreng(masak) sampai separa masak. 

3. letak sos tiram dan sos cili. Tambahkan sedikit air panas dan biarkan rasa sebati. Aku biarkan dia mengelegak. 

4. Masukkan telur dan bancuhan telung jagung. (jujurnya aku nampak dia kata letak telur dan tepung jagung) 不不 agaknya tang ni mee tu serap semua air tu. 

5. kacau-kacau. 

6. Masakkan mee kuning yang telah dicuci dan sayur sawi. Jangan lupa garam dan cukup rasa. 


Ikutkan si hamdan ni dia buh air rebusan ayam, kiub ayam dan apa lagi ntah. Aku ni dok fikir kan dah letak sos tiram, bakpe isi kiub lagi. Tak masin ka? Pahtu dah berbuka tu, laki habaq kata tawar. Hahaha baru ler boh garam dan perasa. 
.

7. Gaul sebati. Haa kan dah siap! Excited ler hujan semalam boleh ler makan mee basah panas-panas an. Sekali. boleh pulak dia kering. Aiguu. rasanya silap part tepung jagung tu laa. 
.

Kemudian, aku makan berselera gak sebab lapar dan panas. Sedap. Malangnya guwe ini alergic. Gabungan protein dalam mee itu, telah membuat eczema  pada wajah trigger. Huwaaaa.. sebab tu la, tak berani makan lagi. Apa protein dalam mee tu? Ayam, telur, dan sos tiram. Haa aku kalah kalau tiga benda ni bergabung. Telur tidak. ayam kadang-kadang bergantung dengan cara masakan. Sos tiram, definetly yes. .


Rupa dia semasa aku berbuka. Weh, sedap.. Tapi apakan daya, dia takkan kembali. Haha 
.

Jom try resepi apa pulak esok? 

1 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini.

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤