Berehat la dikau di sana

Jumaat, Februari 24, 2023

 


Assalamualaikum dan salam sayyidul ayyam. Allahuma solli ala muhammad wa ala alihi muhammad 

.

Seminggu mendengar khabarnya dimasukkan ke hospital. Arwah memang menghidapi asma. Mempunyai anak 3 orang dan merupakan kakak sulong daripada 7 adik beradik. It's was not easy to hear the bad news. Ever since covid melanda dunia, the most scary word to hear is - "Dia dah ditidurkan... " 


It's like they already gone by then. Last arwah sempat tengok story di FB semalam. Ingatkan beliau dah semakin sihat. Tak lama kemudian arwah mengalami kesukaran untuk bernafas. dan dimasukkan hose ke dalam lubang hidung untuk memudahkan pihak hospital masukkan ubat. 


Her daughter, anak sulong beliau baru berusia 14 tahun jika tak silap aku. Adik lelakinya pulak dalam lingkungan 10-12 tahun? Hurm, nampak sangat aku tak rapat dengan kazen aku tu. We are just gitu-gitu aje. Balik sana bertegur la. Last aku balik sana dan bersua semua ntah bila. Ya La, balik bukan musim perayaan. Mana nak ke rumah jiran tatkala semua sibuk menguruskan kehidupan seharian. 

.


Tepat jam 12 tgh malam.. kami dikhabarkan , "Kak, mama udah sekda... " U know the feeling to lost someone? Sorry to say, I dont know either cause belom lagi kehilangan yang betul-betul rapat dan aku mungkin belom bersedia. Mungkin juga aku menangis tanpa air mata. Bersediakah aku jika aku yang dipilih untuk pergi dulu? Is that macam Ghost Whisperer aku boleh melihat mereka yang aku tinggalkan? Do I really bersedia meninggalkan dunia yang fana ini? What amalan yang aku buat sampai aku boleh terpilih meninggalkan semuanya dalam keadaan husnul khotimah? 

.


Not easy dan overthinking mind akan keep wander .. She (arwah) always story dengan Ummi, dia penat. Penat sangat. Mereka 6 beradik dah berkahwin hanya 2 saja yang menetap di luar rumah Ibu. Sorang di KL, sorang di Kuching. Arwah kakak sulong, mengambil kata sepakat kesian dengan mak tiada siapa nak masakkan untuk mak. While mak sibuk berbisnes the house macam hotel untuk sepupu sepapat. Padahal hati memberontak nak duduk di rumah sendiri. 

.

We - never judge book by it's cover. That's the story we heard. And we never knows the truth behind lies. Bersemadi la arwah dengan tenang. Tiada lagi gundah gelana apa yang ditinggal. Berbekal amalan yang ada, berhijrah beliau ke alam abadi. Tinggal lah anak-anak dan suami, juga mak dan bapak. 


24.Feb.2023

3 Syaaban 1444H 

Selamat jalan Kak Seri. ❤️🥲

assalamualaikum. 

4 ulasan

  1. Semoga roh Kak Seri dicucuri rahmat...T^T...Iya generasi kazen pertama yang pergi dulu....

    BalasPadam
  2. Salam takziah buat keluarga arwah.
    Sebak baca, sebab kakak saya pun ditidurkan dan akhirnya pergi juga pada 2/2/2023. Hari ini 24/2 hari ulang tahun arwah kakak saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahu akbar.. mereka yg bangun selepas ditidurkan memang kuat. Slamat ulang tahun arwah. Al-fatihah. (dibaca)

      Padam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤