Chinese Drama: Till the end of the Moon (2023)

Selasa, Mei 23, 2023

 


Till the End of the Moon 

Drama fantasi, xia xia dan romantic mengisahkan tentang seorang immortal, Li Su Su ditakdirkan untuk kembali ke 500 tahun lalu untuk menyelamatkan seorang putera tebusan daripada mati dan kemudian menjadi Devil God,  bakal menghancurkan dunia 3 alam. 


Drama sebanyak 40 episode ini lakonan Leo Luo dan Bai Lu. Drama ini merupakan drama kedua gabungan pelakon ini selepas drama moden Love is Sweet. 
.

Sinopsis Till the end of the Moon 



Seperti biasa drama fantasi dan xia xia ni lebih kepada masalah duniawi dan atasan langit. Kisahnya bermula apabila kelahiran semula Devil God selepas dihapuskan oleh 9 Tuhan sebelum ini, namun setelah 10 ribu tahun kemudian ada lagi kewujudan baru bakal memusnahkan seantero 3 alam tanpa Tuhan itu. 

Li Su Su, seorang yang terpilih ditakdirkan untuk mengubah kemusnahan itu dengan menghalang kematian seorang putera tebusan. 

Lawaknya di situ, Putera Tebusan itu merupakan suaminya ketika dia kembali ke 500 tahun lalu.  Dan menyedari kerana dia juga menjadi punca kematian putera tersebut. Alahai, kurus bebenar la Leo Luo dalam drama ni. 

Jadi bermula la episod Li Su Su menawan hati putera beku itu untuk menjadi yang lebih baik. Sang suami, TanTai Jin  merupakan putera kepada kerajaan Jing yang dihantar ke negara Sheng demi mengelakkan peperangan kononnya. Hakikat sebenar, Tantai Jin ini dibenci oleh ayahnya sendiri kerana mengakibatkan kematian bonda tersayang. Sedih, kelahiran tak bersalah. Tapi dah begitu nasib tertulis untuknya. 

Li Su Su berjaya mengubah nasib TanTai Jin dengan mengisi kekosongan di hati lelaki itu dengan kehangatan dan kecintaan. Malangnya tak dapat nak mengelak takdir dia tetap menjadi Devil God setelah beratus tahun mencuba. 
.

Drama ini adaptasi daripada web novel karya Teng Lou Wei Zhi bertajuk Hei Yue Guang Na Wen Be Ju Ben.


Review Drama Till the end of The Moon 



Sedihnya drama ni!!! drama custom begini takkan pernah sedikit episod dia jadi kena layan sampai habis sebab nak tahu takdir Tantai Jin tu. Beriya la Li Su Su tu berusaha bantu Tantai Jin dari jadi Devil God, tapi tetap juga jadi. Tapi twistnya lain. Untuk ketiga kali takdir mereka berputar, antara Ye Xi Wu dan TanTai Jin - di alam manusia. Ming Ye si Tuhan Perang dan Sang Jiu, syaitan kerang kecil - alam langit. Cang Jiu Min dan Li Su Su setelah 500 tahun kemudian. 
.

Sedihnya takdir mereka takkan pernah bersatu sehingga hujung nyawa pasti ada yang terkorban. Dan untuk kesekian kalinya, Jiu Min setelah menjadi Devil God memilih untuk berkorban agar Li Su Su boleh bahagia. 
.

Ada chinese fans kata drama ni akan ada part 2, kita tunggu saja la kan, sebab sekarang ni tengah ditayangkan di Netflix baru episod 20. Adehh, lambat nau tunggu jadi kita tengok di tempat lain pulak. 
.

Dah layan drama ni, suka pulak tengok kimia antara dua pelakon Leo Luo dan Bai Lu ni. Punya la kan, banyak-banyak drama dia, semua tak terlayan sebab dia macam statik kaku. Tapi dalam ni, dia menghayati watak. Ending dia macam, apakah Jiu Min layak mendapat kebahagian selepas takdirnya sebagai anak syaitan itu berubah diisi dengan rasa cinta daripada Xi Wu? 
.

Bila tengok sebab dia menjadi jahat tu, terfikir kan, dibuli dan diejek. Dijatuhkan maruah oleh orang yang sepatutnya jadi pembela baginya. Terlalu ekstrem sangat la penulis web novel ni nak menjadikan watak Tantai Jin tu. Kesian bila dia yang kahwin dengan puteri dalam kediaman Ye, tapi dilayan lebih rendah dari hamba-hamba dalam kediaman tu. Sedihnya lahai. Padan la dia jadi syaitan. Bila Li Su Su menjadi Ye Xi Wu, karakter dia berubah 90% dan mula mendekati Tantai Jin dengan hasrat dapat membunuh lelaki Raja Syaitan tu. 
.

Drama ni lagi ekstrem daripada The Blue Whisper sedih dia. Nak tengok review The Blue Whisper? 
.




Next drama! 

1 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤