5 cara simpan duit di masa inflasi

Isnin, Oktober 03, 2022


Simpan, simpan, simpan! Itu lah dalam kepala kita sekarang ni semenjak pandemik melanda Malaysia dan dunia dua tahun lalu. Eh, apa yang nak kena simpan ni kan? Semestinya wang yang harus disimpan untuk jangka masa panjang dek kerana kini dunia di ambang inflasi dan menyebabkan banyak harga barangan di luar sana naik. 


Apa itu inflasi? 

Dari  zaman Tun Mahathir pegang Malaysia zaman Y2K dulu, selalu dengar INFLASI SIFAR ni. Jadinya zaman kecil dah dengar, kini sendiri mengalaminya sebagai parent pulak. Masa kecik tak berasa struggle dia. Dah besar baru rasa betapa susahnya menghadapi kemelut inflasi ni. 


Inflasi bermaksud peningkatan harga barang atau perkhidmatan dalam ekonomi terutamanya. Perkara ini dipengaruhi oleh banyak faktor baik dari segi import dan eskport mahupun tuntutan sesuatu barangan mahupun perkhidmatan tersebut. Hal ini boleh disebabkan, pengguna menyorok barangan kerana bimbang kehabisan stok atau yang lainnya. Pendek kata, inflasi ini boleh mendatangkan kesan yang positif ataupun negatif jika tidak dikawal dengan baik. Sebagai seorang yang bijak, kita seharusnya belajar mengawal keperluan dan kehendak kita agar tidak terjerumus dalam lembah bankruptasi. 

Apa harus kita lakukan untuk kekal stabil di waktu ini? 


kredit gambar: pexels

Catat setiap pembelanjaan keluar masuk kewangan rumah


Bukan semua manusia dilahirkan dengaan kebijaksanaan dalam pengurusan wang. Ianya boleh dipelajari dengan kita menjejaki serta mencatat apa jua perbelanjaan bulanan rumah dengan setiap kemasukan gaji. 

Hal ini memudahkan kita tahu hala tuju duit gaji kita daripada terusan boros dan 'kehilangan' pendapatan kita. 


kredit gambar: pexels


Simpan ikut kemampuan 


'Eh, macamana kami ni yang setakat B40? susah betul nak simpan.' 

Selalu dengar dialog ni kan. Jujur cakap Aien pun struggle jugak dalam bab simpanan ni. Pasai apanya? Sendiri ni tak bekerja, memang totally dari duit blog dan freelance sikit-sikit tu la nak dibuat reward pada diri dan anak-anak. Lagi-lagi jika kita berpegang, we life just once. Enjoy as long as you can. 

Haa, mana satu la kan? Jadi di sini bila dapat duit je, Aien simpan dalam beberapa ringgit tu transfer masuk ASB ke kan. Paling tidak, selain waktu kecemasan memang takkan kacau duit tu. Begitu juga dengan bahagian anak-anak. Setiap mereka perlu ada simpanan supaya jika sesuatu berlaku pada kita sebagai orang tua, itulah duit kecemasan mereka. 

Selain daripada itu juga, ada yang berpendapat simpanan dalam bentuk barang kemas ataupun emas solid paling laku buat masa sekarang. Sebab anak muda zaman sekarang, memasing sudah ada kesedaran tentang inflasi ni sendiri. Selain dijadikan hobi dan perhiasan, ini la dia orang kata simpanan yang paling berkesan.





Lakukan side income selain kerja hakiki 


Perkara ini juga trending di kalangan anak muda di Malaysia terutamanya mereka yang suka dnegan kehidupan yang agak stabil berbanding mengharapkan dengan pendapatan kerja hakiki. Sudah jelas lagi bersuluh bahawa gaji di Malaysia sangat la tidak menyokong kos sara hidup yang ada. Malahan ada desas desus mengatakan,  besar periuknya, besar keraknya. Tapi, kita harus tengok dari sisi si pemakai bagaimana. Untuk Aien pulak, jika nak makan yang sedap sendiri usahakan dengan duit rencehan sendiri. Tak mengharapkan pada sang suami semata. Cukup saja suami dah sediakan tempat tinggal, makanan 3 kali sehari, dan pakaian setiap tahun pun memadai. Selebihnya jika mahu high demand, usaha sendiri walaupun pada hakikatnya dari luaran itu tugasan si suami mencantikkan isteri. 




Jangan berhutang dalam hal yang tidak sepatutnya


Ini paling bahaya apabila kita sanggup hidup bergaya tapi papa. Cukup hujung bulan, gaji habis bayar hutang, sehinggakan diri sendiri tak cukup makan. 

Hal ini disebabkan terlalu mengikut trend dan gaya hidup yang dipaparkan di media sosial. Ini yang paling red alert sekali tau. Jika rasa keperluan, ikut kadar kemampuan sendiri dalam melunaskan bayaran bulanan. Jangan terikut sangat orang lain, sampai sendiri merana. Lagi merbahaya sampai kacau duit simpanan tadi. 



Fokus tentang keperluan bukan kehendak 


Benda ni la mak-mak pantang lahai. Usah kabokan orang lain, den ni haa.. Payah bebeno ler kalau dah bukak shopee tu. Susah nak jumpa jalan keluar selagi tak bawak keluar. Banyak sangat benda nak dibeli sampai penuh rumah, masih juga nak beli. Heran eh.. 


Tak ada la sampai sarat sangat, selalunya suami cakap, beli untuk apa. kegunaan apa. Selagi boleh pakai, pakai je la. In shaa Allah ada rezeki kita beli lain. 


Begitu la kita rakyat marhaen cuba untuk selamatkan diri sambil fikir masa depan keluarga dan anak-anak. Sejujurnya memang susah lakukan 5 perkara di atas apatah lagi kita terutamanya Aien ni seorang suri rumah yang terikat dengan anak-anak. Ada mulut berkata, berniaga la. Bagi ringan bahu suami.. Kuncinya di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Biar la hidup sederhana, penuh kesyukuran pun alhamdulillah. Daripada kaya tapi resah gelisah. Tapi, ini bukan cerita kaya ke tak, ini cerita simpanan besok hari di kala kecemasan


Ada tak ada, semoga kehidupan kita semua dipermudahkan dalam mencapai apa jua impian korang. 

6 ulasan

  1. waa nice sharing... sy setuju dgn semua point d'atas..

    BalasPadam
  2. Sekarang ni memang kita kena beringat, kan? Apa boleh simpan, simpan. Apa boleh jimat, kita jimat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu .. Nak lawan nafsu shopping tu payah nau. Haha

      Padam
  3. Part kehendak dan keperluan tu selalu tersasar.. hehehe.. tq share tips Aien.. Sha pun memang tolok sikit masuk ASB..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la kita kak sha. Klo Aien ni org kata, tak sedar diri tu tak bekerja . Haha

      Padam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤