Chinese Drama: Shining For One Thing (2022)

Khamis, Mac 03, 2022

 

image kredit: mydramalist



Tajuk: Shining for one thing 

Genre: Romance, Mystery, Time lapse

Bilangan Episod: 24 / 40 minit

Channel: Iqiyi

Pelakon: Karlina Zhang, Qu Chu Xiao, Caesar Wu, Jinna Fu, Lou Ming Jie 

Sinopsis: 

Lin Bei Xing, seorang yang dikatakan berpengalaman yang bakal masuk usia 30-an, kecundang apabila gagal mencapai misi cintanya apabila teman lelakinya, Zhan Yu memutuskan konttak dan kehidupan Bei Xing mula porak peranda. Sama ada ini adalah God trick terhadap dirinya, Lin Bei Xing kembali ke umur 18 tahun. Tahun ketiga di sekolah menengah yang boleh dikatakan mimpi ngeri buat Bei Xing. tapi, Bei Xing membuat keputusan untuk mengambil semula ujian kemasukan kolej dan membuang Zhan Yu daripada kehidupannya.  Malang sekali, mimpi indah Bei Xing diganggu oleh lelaki yang bernama Zhang Wansen. Perjumpaan tanpa sengaja dengan Wansen selepas tamat peperiksaan kemasukan kolej merupakan titik tamat perjalanan Bei Xing ke masa lalu. 

(sumber:iQiyi)



Sungguh ku tak sangka drama ini best sekali. Wow! Baca review memula dari Tiara Sapphire dan tertarik untuk menonton drama china yang telah sekian lama ditinggalkan. Huish... 

Berdasarkan sinopsis, drama melangkaui masa dan kembali ke masa lampau ini mengisahkan tentang Lin Beixing yang hendak berkahwin dengan teman lelaki idamannya yang kemudian didatangi seorang pak cik yang tetiba mengatakan semua kisah kehidupannya berada di sana, yang mana ketika itu Lin Beixing berada di tepi lautan, sedang termenung nasib bagaimana hendak memberitahu orang tuanya bahawa Zhan Yu, bakal suaminya mahu memutuskan perhubungan mereka. 

Seolah mendapat peluang kedua, Lin Beixing kembali ke 10 tahun yang lalu. Melihat diri sendiri masih bodoh mengejar Zhan Yu. Beberapa kali Beixing dapat kembali, namun terhenti pada saat dia menerima pesanan ringkas bahawa ada seorang rakan sekolah terjatuh daripada rumah api. Maka, Beixing mula merungkai rahsia sebenar siapa dan mengapa serta kaitannya kematian rakan itu dengan takdir dirinya yang dikatakan oleh pak cik yang ditemui di tepi lautan itu. 

Misi utama yang difaham oleh Beixing adalah untuk menyelamatkan Zhang Wansen, rakan sekolah yang dikatakan bakal mati terjatuh dari rumah api. Rupa-rupanya bukan setakat jasad Zhang Wansen yang Beixing dapat selamatkan, tetapi termasuk hati Wansen yang telah lama menyukai Beixing dalam senyap. Kira knight armour Beixing yang selama ini dia tak pernah perasan pun sebab sibuk sangat mengejar Zhan Yu. 

Satu demi satu rahsia Wansen terbongkar dan baru Beixing sedar bahawa selama ini dia melihat pada orang yang salah. Eh, plot twist dia, Zhan Yu pulak tercabar apabila Beixing tidak lagi mengekorinya seperti anak anjing. Puas hati la masa tengok Beixing reject dia sebab di masa hadapan, Zhan Yu menolak Beixing dan berselingkuh dengan orang disangka teman baiknya, Han Tengteng. End up, puas hati tengok Zhan Yu tersiksa dengan perangai Tengteng tu. 

Kalau buat pengemar drama berunsur time lapse, drama ni sangat mudah nak difaham susun atur dan misi sebenar watak utama dapat kembali. Bila BeiXing sangka dia dah dapat selamatkan Wansen daripada Abang Lei, ketua penjenayah yang bersembunyi di sebalik topeng Ah Long. Kesudahannya tetap sama apabila Wansen jatuh dari bangunan. Oh No! 

Heartbroken teruk masa ni. Macam apa guna kau dapat kembali tapi ending dia tetap sama dowh? Puas dicari kembali si Yang Chouyang, si Master Crosstalk dan Gao Ge, pelukis terkenal. Masing-masing tak tahu apa yang terjadi pada Wansen. Akhirnya Beixing berjaya jumpa Maizi, rakan karib Wansen. 

Beixing berjaya selongkar rahsia hati Wansen, tahu hakikat Wansen menjadi penyelamatnya setiap kali dia dalam masalah serta beberapa kali Wansen cuba untuk menyampaikan bahawa dia menyukai Beixing. 

Apabila Beixing jumpa kesinambungan kembalinya dia ke masa lalu hanya untuk menebus kekesalan Wansen. Beixing berharap agar dia dapat membetulkan semuanya semula dengan menjauhkan diri daripada Wansen. 

Peraturannya telah berubah! -pesan Yang chouyang. 

Beixing dapat kembali semula tapi tidak di usia 18 tahun. Kenapa? Dan Beixing sedar, apapun yang dia cuba lakukan. Wansen takkan pernah selamat. Namun, dia cuba juga buat sebaik mungkin agar boleh melihat Wansen di masa hadapan walaupun tidak tahu keberadaan lelaki itu. 

Open ending yang buat orang tertanya, selamatkah Wansen? Setelah Beixing cuba menghalang abangnya dari meminjam dengan Abang Lei dan menjauhkan diri daripada Wansen. Berbaloikah usahanya itu apabila abangnya berjaya juga buka kedai hasil duit pinjaman dan penyakit ibunya hadir dengan lebih cepat. 

Konklusi selepas menonton drama ni, Wah..  Bravo Bravo! ai like the ending. Jauh di sudut hati mengharapkan mohon ada sequel. Nak jugak tahu apakah Beixing berjaya menemui Wansen di masa hadapan? 


8 ulasan

  1. menarik ni. dah lama tak layan drama china. Boleh masuk dalam list hehe

    BalasPadam
  2. Best kan tapi yg xbest open ending? Nak kena tgu sekuel pula😫

    Kte nak rekomen aien tgk cdrama Reset. Siri dia pendek je tapi jalan cite mantap 👍🏻👍🏻

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hee, sequel dia movie pulak tu. hahah Okay. nnti try tengok.

      Padam
  3. sinopsis best...nanti nak tengok...kita bookmark dulu

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤