Movie Review: Photocopier (2021)

Rabu, Januari 19, 2022

 

sumber: wikipedia

Tajuk: Penyalin Cahaya

Genre: Misteri, Drama

Durasi: 2 jam 10 minit

Channel: Netflix

Cast: Shenina Cinnamon, Chicco Kurniawan, Jerome Kurnia, Lutesha, Giulio Parengkuan

Sinopsis: Setelah kehilangan biasiswanya selepas gambarnya di parti tersebar, seorang pelajar bergabung dengan seorang tukang fotokopi untuk menyiasat kejadian sebenar berlaku. 


REVIEW PANJANG

Aien yang pada mulanya ragu-ragu menonton kerna visual movie ini seperti cerita hantu. Di tanya dengan suami dia cuma angkat bahu. Tapi kerana ingin tahu apa sebenarnya berlaku, ikut juga menonton sampai habis. 

Jujur tiada lihat daripada mulanya..  Ehh.. Kenapa seperti berbicara Indonesia ya? Korang baca macamana? 

Okay, jujur Aien kata tak tengok dari mula sebab konon sibukkan diri di dapur. Sejurus selepas sekilas imbas  macam best pulak. Sur -Suryani menyiasat rahsia di sebalik gambarnya tersebar usai tamat parti. 

Aien mula tengok bila dia sudah di kedai rakan dari kecil - Amin yang memiliki kedai fotokopi. A.k.a fotostat. Dia cuba menyelongkar rahsia di sebalik kenapa dan bagaimana dirinya boleh kehilangan biasiswa dengan alasan yang tidak dia ketahui bagaimana boleh berlaku. Kata hati Sur cuma satu - pasti kerja si Rama, tukang gambar kumpulan teater juga anak orang kaya yang terkenal. 

Sur cuba untuk mengodam emel Rama untuk mendapatkan contoh gambar latar belakang teater mereka demi menyelongkar kerja buruk si Rama. Akhirnya dia jumpa satu persatu gambar ketika parti itu dalam simpanan Amin juga. 

RAMA mempergunakan orang lain untuk mendapatkan "ilham" karyanya sebagai penata latar belakang kumpulan teater. Segala corak, titik yang ditayangkan di pentas itu rupa-rupanya hasil daripada fotokopi gambar badan manusia sebenar yang diambil oleh Rama. Sur hampir berjaya mengumpul semua bukti yang menunjukkan bahawa Rama adalah perogol dan penyumbangleweng. Namun, saat Sur meminta pihak atasan universiti menyiasat kes tersebut, bukti itu tersebar luas di kalangan pelajar dan Rama menyabit Suryani yang cuba memburukkan nama baiknya. 

Aih.. geram pulak tengok muka si Rama nih. Menyampah acah baik apabila ayah Suryani melutut dengan Rama agar tidak membawa kes ini ke mahkamah. Siap kata keluarga dia sudi menaja Suryani. Demi menjaga hati bapa, Suryani mengikut kehendak Rama yang meminta dia memohon maaf secara terbuka dan berjanji tidak akan mengulangi lagi. 

Sebelum Suryani ke pihak atasan, dia menjumpai seorang kakak yang juga menjadi mangsa Rama, namun Farah tidak berani untuk tampil menyokong Suryani. 

Apabila Suryani ingat yang tiada siapa yang akan membantunya, ibunya memberi peluang kepada Sur menjatuhkan Rama dengan cara yang lebih adil. Kebetulan Farah juga sudi membantu dan membawa seorang mangsa pembuatan Rama. 

Malangnya, mereka tidak mempunyai kuasa. Kisah in dikatakan adaptasi kisah benar apabila gangguan seksual susah hendak dibuktikan kesalahan pelaku apabila sang pelaku itu terdiri daripada golongan berada. Sur, Farah dan Tariq berjaya menjumpai rakan subahat Rama serta bukti yang paling kuat untuk menjatuhkan Rama, segala usaha mereka gagal kerana berjaya dikesan Rama. 

SEDIH. TERLUKA. Kesudahan cerita ini berakhir dengan Sur dan Farah cuma mampu membawa mesin fotokopi ke bumbung bangunan dan melemparkan segala fotokopi rasa hati mereka sebagai mangsa gangguan seksual itu dan mereka perlukan kuasa pelajar untuk membantu membanteras pelaku seperti Rama. 

Sesungguhnya kerjasama itu penting apabila semua mangsa berkumpul dan tampil menunjukkan bukti masing-masing. Walaupun cuma fotokopi dan bukan gambar asal tubuh mereka, itu juga hak milik seseorang dan tidak harus ditayangkan begitu rupa. Dan Rama terima padahnya. 


- SUDUT PANDANGAN AIEN

Gangguan seksual ini berlaku di mana saja. Nauzubillah min zalik, mereka ini menjadi mangsa kerana ketaksuban seseorang terhadap bentuk tubuh badan tak kira perempuan atau lelaki. Ataupun kerana nafsu semata. Bagusnya visual dan jalan cerita inj membawa kita menyelusuri jalan gelap yang ada di mana-mana walaupun pengarah menumpukan di Jakarta Indonesia semata. Dari mula lagi boleh predict the whole ending yet menarik minat penonton untuk terus menonton kerna ingin tahu adakah Rama berjaya ditumpaskan? Atau Adakah Suryani boleh mendapatkan biasiswanya kembali?

Rate Rotten Tomate 7.5/10 dan rate kebanyakannya 4/5 means, boleh diberikan lagi kemajuan pada movie sebegini. Boleh tonton di Netflix. Layan dulu trailer fotokopier. 



13 ulasan

  1. x tgk sbb tu la, ingatkan cita hantu.. saya ni jenis penakut

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa sama? Hahaha Kita siap tanya laki, cite hantu ke. dia jawab bukan baru duduk tengok. HAHA

      Padam
  2. dah tegerak nk tgk aritu tp kita hold dl ... ntah nape lately ni mcm x bole nk msk citer indon hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. This is the other way indon version. Haa gitu la

      Padam
  3. buleh letak dlm watch list di netflix ni..cuti CNY ni boleh la tgok...

    BalasPadam
  4. Jalan cerita macam menarik ni ain. Macam nak tengok pulak

    BalasPadam
  5. Gangguan seksual ni berlaku dimana mana. Yang jadi mangsa dah tentu trauma. Kadang bukti tu susah nak dapat.

    BalasPadam
  6. mama pun ingat cite hantu tapi bagus juga jalan cerita ni dari kisah benar

    BalasPadam
  7. owh.. bukan cerita hantu.. boleh cuba tengok..

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤