CHINESE DRAMA: Crush

Khamis, Ogos 12, 2021


 
Tajuk: Crush / It's Turns I love you so much

Genre: Romance, Youth, Life, Drama, 

Bil. Episod / Durasi: 24 / 40 minit 

Cast: Evan Lin / Lin Yan Jun, Wan Peng, Cong Shang, Li Jia Hao, Yu Kun

Sinopsis: Sang Wu Yan, seorang pelajar psikologi di universiti yang bercita-cita ingin menjadi penyampai radio dan bekerja sambilan di sebuah stesen radio. Wu Yan meminati seorang penulis lirik misteri 'Yi Jin' . Satu hari Wu Yan jatuh cinta pandangan pertama pada seorang lelaki yang kemudian di ketahui buta, Su Nian Qin. Satu demi satu ego, ketakutan dan rahsia Nian Qin dirawat oleh Wu Yan yang diperolehinya dari keluarga yang berentakan. Kemudiannya , Wu Yan mengetahui bahawa Nian Qin itu adalah idolanya, Yi Jin. Hubungan romantis mereka diiringi dengan bantahan. Namun, satu kejadian menyebabkan Wu Yan tidak sempat jumpa ayahnya buat kali terakhir. Dan akhirnya mereka berpisah. Tiga tahun kemudian, kedua mereka bertemu semula. Drama ini diadaptasi daripada novel karya Mu Fu Sheng yang bertajuk 'So I Love You Very Much' atau literally - nya 'Qin He Yi Kan'. 


MY REVIEW 


Berada di tempat kedua carta iQiyi menarik minat Aien untuk menonton. Ingatkan tipikal drama yang mushy mushy romance tapi, this drama memiliki vibes yang sama seperti  drama GO AHEAD. Jika dilihat ada beberapa tempat digunakan sama dalam drama tu, terutama sekali kampung halaman Wu Yan, Wei Hao dan Xu Qian. Baju PJ dorang pun sama. 


Baik la, berbalik ke drama ni, mengisahkan tentang Wu Yan dan juga Nian Qin. Wu Yan yang free spirit - memang watak yang selalu dibawak oleh Wan Peng macam dalam drama MY GIRLFRIEND IS AN ALIEN. Dan ini merupakan drama ketiga Aien tengok lakonan Wan Peng. Satu lagi genre lebih kurang macam drama ni, FIRST ROMANCE


She is tough girl sungguh! seorang pelajar pintar sebab dia boleh belajar bidang yang dia tak suka tapi boleh sukses di samping mengejar impian dan cita-citanya menjadi penyampai radio. Paling best sekali dia boleh co-op dan jadikan Nian Qin sebagai test modul untuk dia praktis ilmunya. Haha 


Nian Qin pulak seorang yang pasif dan dingin pada semua orang termasuk keluarga yang membuang dirinya kerana kecacatan yang dialami. Kematian ibu pada hari lahirnya, lagi membuatkan dia cuba letakkan kesalahan sepenuhnya pada ayahnya. Dia tak pernah dibagi peluang untuk mengatakan apa yang terbeku dalam hatinya. Demi minat dan satu-satu tinggalan mendiang ibunya, dia memilih piano dan menyuarakan isi hatinya melalui bait-bait lagu. 


Dek kerana jatuh cinta pandangan pertama, dan takdir membawa mereka, Wu Yan tanpa dipinta sering membantu Nian Qin dan mengenali inner side Nian Qin sehingga lelaki itu membuka ruang untuk dirinya. Xiao Qing, pelajar kesayangan Nian Qin di sekolah khas tempat Wu Yan menjalani latihan industri menjadi asbab untuk Wu Yan terus mengejar Nian Qin. 


Bila dah suka sama suka, alih-alih mak dia pulak tak suka sebab Wu Yan berani melawan katanya kerana bersuara lantang menolak perintah ibunya untuk pulang ke kampung untuk meneruskan pascasiswazah di kampung dan bekerja sebagai counselor. Biasa la darah muda. 


Malang tak berbau, ayah Wu Yan jatuh sakit ketika anaknya sedang berbahagia. Kerana marahkan anak, sang ibu langsung tidak memberitahu padanya. Sehingga Wu Yan mengetahui daripada salah seorang kawan ayahnya. Bergegas si anak pulang ke kampung meninggalkan kekasih hati yang baru menyuarakan hasrat hendak membawanya pulang berjumpa keluarga. Padahal sebelum th, Nian Qin ada menerima panggilan dari Mrs. Sang mengatakan sesuatu yang membuatnya kecil hati. 


Ketika Wu Yan hendak pulang ke kampung, Nian Qin beranggapan bahawa gadis itu tidak serius dengannya. Saat genting, masing-masing ego kemudian memilih jalan untuk berpisah. ahow sad it is. Bila Nian Qin tidak terima Wu Yan pergi meninggalkan dirinya dan nyaris kehilangan ayahnya, dia collapse. 


Nasib juga ayah Wu Yan dan sehat sikit, bila dihubungi oleh Xiao Lu penjaga Nian Qin dan dimaklumkan keadaan sang kekasih, Wu Yan dalam dilema meninggalkan si ayah kembali memujuk si kekasih. Tapi, Nian Qin dengan tempernya membawa padah. Akhirnya dia kerinduan ama si Wu Yan. 


- dah kenapa aku reviu serius sangat? Ehem ehem..  betulkan vibes jap. 


Selepas pemergian ayahnya, Wu Yan pulang ke kampung merealisasikan arahan Mrs. Sang untuk dia menyambung pascasiswazah di kampung. Kerana perlu menjaga ibunya di siang hari, Wu Yan memilih malam untuk bekerja di stesen radio. Setelah mengetahui Wu Yan bekerja di stesen radio, Nian Qin selalu mendengar slot siaran Wu Yan di lewat malam. Oh ya, lepas pemergian Wu Yan, Nian Qin mengambil keputusan untuk menanggung risiko pulihkan penglihatannya. Demi hendak melihat wajah si kekasih yang telah pergi. Tapi, tiada satu gambar yang tinggal untuk dirinya. 


Bak kata orang iban, sepik asai dek! Padan muka hau yo. Orang dah gigih menyayangi dirinya boleh pulak buat tantrum. Kerana itu perlu mengambil alih syarikat milik keluarga, Nian Qin mengeluarkan karya terakhir Yi Jin bertajuk 'Crush' untuk Wu Yan.


Berbaki 12 episod, bagaimana pertemuan mereka nanti? Dapatkan Nian Qin membawa Wu Yan pulang bertemu dengan bapanya?  Nantikan la di aplikasi iQiyi. Kalau rajin ada la daku sambung. Kalau tak ada tu, terlupa la maksudnya. Haha Yang penting dah habis tengok. Korang nak tengok boleh la tengok di aplikasi iQiyi ya sebab dia original drama iQiyi tu. Tapi tempat lain ada kot lepas dah habis nanti. Hehe



Sambungan: 


Kemudiannya dorang jumpa sangat tragik. Haha Rupa-rupa Xiao Lu sentiasa keep update what happen pada Wu Yan. Sehingga satu ketika Wei Hao dan Xu Qian kawen, Xu Qian saja pass-kan bunga pada Wu Yan. Makanya Ibu si Wu Yan bergegas la suruh dia blind date. Semua dijumpa dan ditolak mentah oleh Wu Yan atas pelbagai alasan. Sehingga dia berjumpa dengan seorang calon yanh bekerja sebagai peguam, akhirnya Nian Qin bertindak. 

Ep 18 so cute. Wu Yan baru mengetahui yang jam selama digunakan oleh Nian Qin bukan sebarang jam tapi kena custom made order. Tertipu betul dia, padahal jam yang dibagi pada Nian Qin tu sekadar ciplak beli kat Taobao je. 


7 ulasan

  1. Oh akak banyak tengok dekat iQiyi ya. Macam unik saja cerita ni. antara si buta dan gadis berani dan cekal gituu

    BalasPadam
    Balasan
    1. aah. tengok kat iQiyi dengan weTV. hehe best. I suggest kat u. haha

      Padam
  2. Okey, boleh masuk senarai tontonan ni. Sekarang ni dok melayan drama cina kat WeTV :)

    BalasPadam
  3. Macam best cerita ni. Saya tengah tunggu mood nak tengok sebab masih mood kdrama lagi ahahha :D
    https://khaidirkhaizuki.blogspot.com/2021/08/universiti-apa-yang-bagus-untuk-sambung.html

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤