KOREA DRAMA: My Roommate is a Gumiho (2021)

Ahad, Julai 18, 2021

 


Tajuk: My roommate is a Gumiho 

Genre: Fantasy, Comedy, Romance 

No of Episod: 16 

Cast: Jang Ki Yong, Lee Hyeri, Kang Ha Na, Bae In Hyuk, Do Wan Kim

Sinopsis: Untuk menjadi seorang manusia, seekor serigala jadian yang berusia 999 tahun harus mengisi biji mutiaranya dengan tenaga manusia sebelum usianya mencecah 1,000 tahun. Namun, pada suatu hari, biji mutiaranya itu tidak sengaja ditelan oleh seorang pelajar kolej, Lee Dam. 


MY REVIEW


Bila mood nak melayan pelbagai jenis drama, nah itu dia, semua drama nak dilayan. Kawan suggest try ler tengok drama ni. And it's Jang Ki Yong berlakon. Yuhuuu! 


Banyak drama lakonan dia yang Aien nak tengok but half way semuanya. Rasa drama Ki Yong ni majoriti genre aksi ataupun misteri. Tetiba kali ni jumpa romance pulak, makin la nak layan walaupun tak la minat sangat dengan lakonan si Hye Ri ni. But, kawan suka dia sebab Hye Ri punya lakonan ni jenis selamba ja orang dia. 


Back to this drama, berdasarkan sinopsis dah masuk rangka awal drama ni. Semestinya mereka duduk bersama dan membuahkan bibit-bibit cinta antara keduanya. Dengan mengelarkan Shin Wo Yeo sebagai 'Tuan', dan Cik Dam memang suka akan sejarah. Makin la mereka ni kamceng. Dan Cik Dam ni diikutkan tak pernah bercinta sebab dia ni spesies rare. Bahkan di kolej ada yang mengatakan dirinya sebagai seorang yang biasa-biasa dan saja jual mahal. 


Apabila terlibat dengan Tuan Shin, Cik Dam jadi semakin ragu-ragu dengan dirinya yang sering kali berdetak hati bersama lelaki itu. Boleh dikatakan half way drama ni mengisahkan Tuan Shin dan Cik Dam ni dan batu permata si gumiho ni. Ikutkan sebenarnya boleh je Tuan Shin ni keluarkan batu permata tu dari Cik Dam dengan cara menyedut tenaga gadis tersebut, entah kenapa hatinya terisi dengan kehadiran Cik Dam dalam hidupnya. Macam menambah rencah gitu dengan sikap selamba gadis itu. 


Drama ni jugak di meriahkan oleh si Hye Sun, gumiho yang baru saja menjadi manusia tapi kata orang Sarawak pepaloi alu nya tok. Dia cantik, tapi bimbo. Haha Bahkan Hye Sun suka mengejek Tuan Shin yang bijak pandai tu masih tak berjaya menjadi manusia lagi. 


Seronok la juga sebab ada Hye Sun dan Jae Jin. Ada lagi watak seorang lagi kawan baik Cik Dam ni, siapakan nama dia. Jika dilihat dia banyak dialog cuma namanya tidak la tersenarai sebagai barisan watak utama. Pelakon ni juga pernah menjadi hantu dara dalam cerita lakonan Park Bo Young tu. apa kan? Kejap. .. Aha dalam Oh My Ghost. Suka tengok dia berlakon, cuma tu la dia tak la secantik pelakon utama. 


Berbalik drama ni tadi, rupa-rupanya hubungan Tuan Shin dan Cik Dam tak la semudah disangka apabila ada campur tangan dari semangat gunung yang cuba menguji hati kaku satu-satu gumiho jantan ni. 


Punya Tuan Shin gembira apabila batu permatanya seringkali berubah menjadi warna biru kerana menurut Hye Sun, itu tandanya dia bakal menjadi manusia. Akan tetapi sebenarnya perubahan warna batu itu menunjukkan betapa Tuan Shin terjentik hatinya mengenali nilai kemanusiaan. Nah, binatang pun nak diajar nilai kemanusiaan, apatah la manusia kan. 


Nilai kasih sayang, pengorbanan serta kejujuran yang harus dipelajari oleh si kaku Tuan Shin ni tadi sehingga dia bakal kehilangan dirinya sendiri. Ingatkan bila batu permata dia pecah, kuasa sihirnya tidak dapat digunakan serta sixth sense dia sebagai gumiho tak dapat mengesan tenaga manusia dia berjaya untuk menjadi manusia, rupanya hati kakunya diuji lagi oleh semangat gunung untuk terus berkorban demi Cik Dam.


Nyaris juga nangis bila tengok Tuan Shin terdampar mati apabila menyelamatkan Cik Dam yang hampir dilanggar lori treler apabila gadis itu mula menyedari bahawa Tuan Shin mahu pergi meninggalkan dirinya. Kemudian, Cik Dam mendedikasikan dirinya di rumah Tuan Shin untuk menanti lelaki itu apabila dia melihat Tuan Shin tidak hilang dari semua gambar kenangan mereka. 


Yes! happy ending. Tuan Shin berjaya menjadi manusia. Lee Dam bahagia bersama kekasih hatinya. Hye Sun dan Jae Jin mengikat tali hubungan walaupun Jae Jin diarahkan untuk masuk tentera. Secara keseluruhan drama ni, 7/10 bagi Aien walaupun dia duduk di genre favorite. Mungkin faktor pelakon dan juga jalan cerita dia kot. 


U olls boleh tonton drama My Roommate is Gumiho ini di aplikasi iQiyi. 

8 ulasan

  1. excited juga nak tengok drama ni sebab ada Jang Kiyong tapi itulah selalu banyak tengok dia berlakon cerita thriller atau aksi, macam awkward pula nak tengok dia berlakon romance..hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahu tak apa. tapi layan je macam best la pulak.. :)

      Padam
  2. Drama ni lawakk betul bagi saya lah. Dam tu menjadi betul lakonan dia! Si hye sun pun boleh tahan 'kecerdikan' dia hahahaha.

    BalasPadam
  3. tinggi tu 7/10..
    baik masuk dalam list hhehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. masuk jangan tak masuk. jgn lupa tengok pulak. haha

      Padam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤