CHINESE MOVIE: Autumn Fairy Tale (2019)

Khamis, Julai 22, 2021

 


Tajuk: Autumn Fairy Tale 

Genre: Family, Switch at Birth, Romance 

Durasi: 1 jam 44 minit 

Cast: Jiao Rui, Rosy Zhao, Xu Kai 

Sinopsis: Sewaktu berusia 3 tahun, Jun Xi telah menyebabkan adiknya tertukar dengan bayi lain. Selepas 12 tahun kemudian, kebenaran muncul kerana sebuah kemalangan yang menimpa En Xi. Kerana itu juga En Xi mengambil keputusan untuk pulang ke pangkuan Ibunya sementara Xin Ai kembali bersama keluarganya sebenar. 


MY REVIEW 


Yo! Semestinya masih lagi dalam demi Xu Kai, si Mak Tang ni.  Terjumpa movie ni dari kelab Xu Kai Lover 😅 dan terus la menonton memandangkan ianya cuma drama. Aiguuu. Kebanyakan drama si Xu Kai ada di aplikasi iQiyi dan seharusnya kena VIP duluan ni.  


foto kredit: Kelab Xu Kai lover ❤

Obses kejap Mak Tang ui. Cuba la obses masa ngandung, pasti muka anak ko chinese look lagi. #beranganjelebih 


Berbalik kepada cerita movie ni, dikatakan berdasarkan Korea story yang korang boleh baca di sinopsis atas. Actually Aien pun tengok dalam keadaan 2x speed sebab cerita dia kind of slow sedikit. Ye la, lebih kurang melo-movie sebab En Xi sedih bila mengetahui abang serta ibu bapa yang baik dengan dirinya itu bukan ahli keluarganya sebenar. Apatah lagi bila satu scene si Xin Ai datang marahkan En Xi kerana kejadian ini Xin Ai merana dengan ibunya. 


Macam tak logic je la. Cinemagrafik - apakan tu, macam boleh ke misi bawak orang lain masuk bilik nursing? Hmm.. 

Lagi satu keluarga mereka ni macam duduk dekat-dekat je sebab En Xi pernah selamatkan Xin Ai sekali dibuli oleh abangnya sendiri yang sampai ke besar nyusahkan orang je kerana suka berjudi. Rupa-rupa itu abang dia sendiri. Sedih mat~ 


Bila kebenaran telah terbongkar, En Xi membuat keputusan untuk bersama Ibu kandungnya walaupun keluarga Yin ingin membawanya ke Amerika untuk mendapatkan pendidikan yang lebih baik. Timeline movie ni macam old skool pun ada. Setelah itu, dewasa la mereka. 


Jun Xi pulang ke China untuk mencari En Xi semula. Ibunya sering jatuh sakit kerana terlalu merindui En Xi. Gadis itu pulang hidup seperti patung yang mempunyai magnet dengan duit kerana sikap abangnya yang tak sedar diri itu. En Xi seperti tak punya kehendak dan impian. Masih bergantung pada kenangan lalu. 


Sikapnya itu menarik perhatian generasi kedua Keluarga Han iaitu Han Tai apabila selamba saja gadis itu membantunya membayar tol. Adeh~ keluarga kaya tak duit tol tak dak. Aiguuuu.... Macam logik tak logik. Sejak daripada itu, Han Tai jatuh cinta pandangan pertama dengan En Xi sehingga bertemu kembali dalam sebuah majlis di mana En Xi mengikut kawannya. Dalam masa yang sama Han Tai membawa Jun Xi untuk berhibur. Menjadi trigger perjumpaan kedua beradik ini apabila Han Tai memainkan tune piano yang dimainkan oleh En Xi dan Jun Xi masa kecil dahulu. 


En Xi telah menutup hatinya untuk menerima kenyataan bahawa Jun Xi masih mencarinya walaupun bertahun telah berlalu. Tapi hati kecilnya terasa gembira kerana abangnya tidak pernah sekali pun melupakan dirinya. Bahkan menghadiahkan dirinya sekontena barangan wanita. Phew~ 

Kegembiraan En Xi seketika dibawa pergi apabila berjumpa Xin Ai masih dengan sikap toxicnya. Geram pulak aku nengokkan perempuan ni. Bila tengok sikap En Xi yang sentiasa pasif ni menyebabkan Aien wonder la kan kenapa dia pasif begini. 


Nah~ betul tekaan ku. Rupa-rupanya dia ada penyakit yang boleh membawa kepada kematian. Padan la dia beriya nak cari duit untuk Ibunya namun tetap menolak tawaran Han Tai yang ingin membantunya. Han Tai gigih jugak nak tawan hati En Xi, tetap ditolak mentah oleh gadis itu . Ini rupa rahsia dia. Sanggup En Xi jual satu kontena hadiah dari Jun Xi demi dapatkan wang. Dia mahu belikan ibunya rumah sebelum pemergiannya. Apabila dirinya ketahuan mempunyai sakit, baru la si abang ngok ngek tu reti nak tobat. Hm... macam tak ada function je ada abang tak guna tu. Keluarga Yin meratapi agar En Xi sudi terima tawaran perubatan dari mereka. 



The reason tengok jugak movie ni, sebab suka Rosy Zhao ni, memang tak pernah tak jadi la lakonan dia. Bagi je la watak apa dengan dia. Masa scene ni, ketahuan sekali lagi ibunya 'busuk hati' pergi bakar semua surat dari keluarga Yin agar berhenti mencari anak perempuannya itu. En Xi merasakan dirinya seperti sebatang pokok yang telah dipindahkan dari tempat asalnya dan akarnya tidak dapat berkembang mekar seperti sebelumnya.


Sedihnya Jun Xi kerana dia menyayangi En Xi lebih daripada seorang adik. Masa Han Tai bagi tahu yang dia sukakan En Xi, abang mithali ini tidak membenarkan. Hakikatnya Jun Xi ingin menjaga En Xi hingga hujung nyawanya. 


Nasib ending dia syiok apabila, Han Tai gigih dapatkan semula semua barangan yang telah dijual oleh En Xi. Dan En Xi pula sudi menerima rawatan perubatan. Bila diri dilamar oleh dua lelaki, mana satu pilihan si En Xi? 



Sempat lagi si Han Tai ni nak naikkan saham diri dia sendiri supaya dipilih oleh sang gadis. Maafkan Mak Tang gambar gelap. Malas nak tukar dark mode tu. 



So cute~~ Okay lepas ni nak layan drama historical dia. Ada banyak drama dia dalam list yang lama nau tertangguh. Mode drama telah kembali. 



Agak-agak korang En Xi kawen dengan siapa kalo jadi macam ni? Sebab Aien ingat dia kawen dengan Han Tai sebab producer shoot dorang walk the aisle tu. Dah sampai si Jun Xi pulak bagi bunga. 



Sebahagian Xu Kai Lover mengharapkan moga ada drama antara dua pelakon ni. And please~ jangan historical sebab bagi Aien Xu Kai macam tak ngam dengan historical look tu. Macam kaku. #justmytwocentopinion 




4 ulasan

  1. tak tahu pula drama ni, macam pula tengok hero dan heroin dia..

    itu belum obsess lagi sampai anak keluar muka pelakon chinese..haha :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. Movie yang ni Tiara. Tunggu hero heroin ada drama lain pulak. Harapan chinese drama fans. Haha

      Padam
  2. sweet je..tapi tak minat cerita mcm ni.heheh.
    Aduh wishlist movie makin bertambah setiap hari heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahu tak apa. tengok tak tahu bila.

      Kita tengok fast forward. Bwahaha sebab plot begini sangat predictable :)

      Padam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤