KOREA MOVIE REVIEW: Sweet Sour (2021)

Selasa, Jun 08, 2021

 


Tajuk: Sweet Sour ( Netflix) 

Durasi: 1 jam 42 minit

Genre: Drama, Romantic 

Cast: Jang Ki Yong, Chae Soo Bin, Jung Soo Jung

Sinopsis: Jang Hyeok dalam hubungan romantis dengan Jung Da Eun  yang bekerja sebagai seorang jururawat. Pada awal hubungan mereka, Jang Hyeok merupakan seorang teman lelaki yang manis selalu mengambil hati Da Eun, tapi kini tidak lagi semenjak Jang Hyeok bekerja di sebuah syarikat besar di Seoul sebagai pekerja kontrak. Manakala di tempat kerja Jang Hyeokada juga seorang pekerja yang berusaha saing untuk jawatan yang sama iaitu Han Bo Yeong. Namun, kerana  satu tender, Jang Heyok dan Han Bo Yeong harus bekerjasama dan kerana itu, mereka makin rapat antara satu dengan yang lain. 


MY REVIEW


Jalan-jalan di Netflix , sekali terjumpa Top #1 di Malaysia movie ni. Sudah la memang tengah tengok drama lakonan Jang Ki Yong bertajuk "My Roomate is Gumiho" secara tak langsung Aien macam nak tengok. 

Berdasarkan trailer macam oh, best jugak ni. Boleh la. Tapi siapa sangka plot twist dia begitu. Hahaha 

Sadis Jang Hyeok. Sambil tengok lupa pulak nak screenshot buat tatapan reader yang mungkin datang nak tengok baca review. But, Okay kan kalau Aien cerita saja? 

Jang Hyeok  lakonan Jang Ki Yong ni bercinta dengan Chae Soo Bin (pernah berlakon dalam drama I am Not a Robot) memang sweet habis dorang ni. Mereka bersama menetap di Incheon. 

Malangnya, cerita cinta mereka berubah apabila Jang Hyeok ditukarkan ke sebuah syarikat besar di Seoul dan beliau juga menyewa sebuah bilik di kota itu. Oleh kerana dia rasa serba salah asyik curi pakai kereta ayahnya, dia pun membeli sebuah kereta. 

Kiranya hubungan Da Eun dan Jang Hyeok ni jarak jauh yang memerlukan komitmen yang besar. Yang lawaknya, pada bulan pertama Jang Hyeok ulang alik dari Incheon ke Seoul itu, kelihatan kereta kiri dan kanannya tergesa-gesa bersiap di dalam kereta. Sudahnya sampai satu tahap dia juga merasa detik itu. Yang disalahkannya adalah Da Eun kerana tidak mengejut dirinya.  Haiyo! 

Kalau tengok dari mula, ada paparan skrin mengatakan bahawa "KASUT SNEAKER BARU" menunjukkan Da Eun dengan seorang pesakit bernama Lee Jang Hyeok yang merupakan seorang yang bertubuh besar dan dijangkiti penyakit kuning. Asbab tu tak tau la kan. Cuma nak cerita hubungan Da Eun dan Lee Jang Hyeok ni bagus. Dan Da Eun memanggilnya dengan gelaran "Hyeok" serupa dengan teman lelakinya. 

Hubungan mereka baik sehingga Da Eun sering saja terlelap di katil Lee Jang Hyeok ni. Kadang layan makan bersama sehingga Lee Jang Hyeok ni sukakan Da Eun. Tapi, malangnya Da Eun masih sedar yang dirinya mempunyai kekasih. 

Pada mulanya ingatkan Da Eun dengan Lee Jang Hyeok yang berubah menjadi kurus kerana sayangnya dia dengan Da Eun. Rupa-rupanya, Ha Ha Ha 


PLOT TWIST KORANG! 


Da Eun suspek yang Jang Hyeok ni ada skandal dengan kawan sepejabat dia yang pada mulanya Jang Hyeok bercerita betapa annoyingnya dia dengan wanita itu. Tapi, lama-lama Jang Hyeok asyik ditugaskan kerja waktu malam bersama Han Bo Yeong (kawan sepejabat tadi tu). Dapat pulak si pak guard yang sibuk nak kenankan dorang sampai menjadi. Padahal tak tau orang tu dah berpunya. 

Bila Jang Hyeok sakit hati Da Eun suspek dia curang, apa lagi dia buat terus la. Tapi rasa serba salah menghantui dia. Bahkan ajakan Da Eun ke Pulau Jeju juga menjadi igauan Jang Hyeok apabila mendapat tahu gadis itu tidak membatalkan tiket tersebut. 

Yang sedih dalam cerita ni Da Eun terpaksa gugurkan anak demi sayangnya pada Jang Hyeok. Namun, lelaki itu tidak mengendahkan dirinya. Jadi masa dia rapat dengan pesakit nama Lee Jang Hyeok itu la dia sedang menghadap saat sukar mendapat tahu yang di mengandung dan dia gembira tetapi bukan respon yang sama dari teman lelakinya. Sob sob sangat. Udah ler perempuan mengandung ni sensitif. Lagi disuruh buang, makin dia rasa kasihan sama bayi yang tak diingini oleh teman lelakinya itu. 

Manakala Jang Hyeok terpesona dengan hasil usaha gigih dia dengan Han Bo Yeong itu, sudahnya orang lain dapat pujian. Membuatkan dirinya terkesima. Sampai satu ketika, pak guard di tempat kerja Jang Hyeok pesan, "Jangan sampai kamu terlepas peluang keemasan mengatakan kamu menyesal." - lebih kurang la. Jang Hyeok gigih berkejaran ke airport untuk mendapatkan Da Eun kembali. Namun, dia tergamam kerana tak menyangka Da Eun bersama seorang lelaki lain. 

Bila dia pulang, jenuh la fikir di mana silapnya bermula. Aigooo~ 

Movie ini diadaptasi dari novel Jepun dan menceritakan pahit manis hubungan jarak jauh yang memerlukan pengorbanan yang hebat. Kesetiaan menjadi taruhan. Serta kejujuran menjadi penguat. 

Yang penting, apa yang dikendong berciciran yang dikejar tak dapat. Sedih kan? 

4 ulasan

  1. hahhaha tu la tgk ending.. alaaaaa tetiba rasa frust, nape la bf dia buat camtu, kan x pasal2 gf cari lain...

    Sebab harapkan ending diorang bersama sbb gf dia pregnant kan tp x sangka jalan citer ending lain dr sangkaan biasa heheh

    BalasPadam
  2. sedihnya..taknak la tgk nanti nages

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤