Selamat Menyambut Hari Malaysia 2020

Rabu, September 16, 2020


 Selamat Menyambut Hari Malaysia 2020 | Dan selamat bercuti semua. Mesti meriah sana sini ada buat event mahupun ada yang mengambil kesempatan untuk membuat majlis perkahwinan dan sebagainya. Saat entry di keluarkan, Aien telah berada di kampung mak mentua kerna adik ipar bakal bernikah esok hari. 
     
Haa, walaupun bukan majlis kita sendiri, tapi jauh sudut hati masih terbayang majlis sendiri gitu. Ha Ha  I really excited gais. Nak tunggu adik sendiri pun macam lambat je lagi..

Ada apa dengan Hari Malaysia? 

Jom kita refresh balik kenapa adanya Hari Malaysia ni. Bukan ke kita baru menyambut merdeka 31 AUGUST hari tu. Tak sama ka? 

Hari Malaysia merupakan hari peringatan penubuhan persekutuan Malaysia dan juga dimana penggabungan antara Tanah Semenanjung, Sarawak dan Sabah serta Singapura yang ditandatangani pada 16 September 1963. 

Pembentukan persekutuan baru ini telah dirancang berlaku pada 1 JUN 1963 namun ditangguhkan sehingga 31 OGOS 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama bersama-sama dengan sambutan kemerdekaan yang ke-6. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharaan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu memperuntukkan masa pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak. 


Beberapa isu berkaitan dengan bantahan bagi membolehkan  di Borneo Utara yang sekarang ini Sabah dan Sarawak. Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.[1]

Hari Malaysia ini telah menjadi cuti am bagi negeri Sabah sempena Hari Keputeraan Yang Di-pertuan Negeri. Walaupun pada awalnya Hari Malaysaia bukan cuti am bagi Sarawak dan Semenanjung Malaysia, namun mulai  tahun 2010, Hari Malaysia juga merupakan cuti am bagi Sarawak dan seluruh negeri di Semenanjung Malaysia. 

credit:  Wikipedia

Maka hargai la hari cuti ini dengan meluangkan masa bersama keluarga. Namun, harus beringat dengan norma baharu kita belum boleh selesa dengan keadaan lagi kerna virus Covid-19 masih di luar sana. Bersama-sama kita jaga kebersihan diri dan tangan terutamanya. Elakkan untuk berjabat tangan antara yang lain. Jaga jarak sosial anda. Kerana Malaysia Prihatin .. 

#kitajagakita #malaysiaprihatin #staysafe #malaysiabersama 

10 ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤